“Pirate Ship”은 해적선에 대한 연극이다. 요즘은 해적에 대해 가끔 흉악한 이미지를 연상할 수 있지만 대부분의 동화책에는 보물섬을 찾아 떠나는 모험가들로 그려지고 있다. 하지만 여전히 해적은 강하고 두려운 존재로 나타난다. 학생들은 “Pirate Ship” 연극에서 무한한 가능성을 가지고 있는 바다에 대해 호기심을 가지고 활동하게 될 것이다. 그것은 학습위주의 생활에 지쳐가는 학생들에게 상상력과 창의력을 자극할 수 있다는 면에서 훌륭한 동기부여자의 역할을 할 것이다.
Pirate Ship (track 36)
목적: ① 영어 연극의 느낌을 체험하기 ② 활동에 필요한 영어용어 익히기
준비물: rhythm sticks, hula hoop, a monocular telescope, 해적/보물지도/보트/해적선 그림
활동 구분
영어 및 활동 내용
목적
예비 활동
<활동 1>
T: Everybody, stand up and hold hands together. Make a big circle. Make a small circle and sit down on the floor.
T: What are these?
S: Those are rhythm sticks.
T: Say, “Can I have two rhythm sticks, please?
S: Can I have two rhythm sticks, please?
T: Let’s pretend that these are paddles.
Let’ low the boat.
(스틱으로 바닥에서 노를 젖는 시늉을 한다.)
S: Let’ low the boat.
T: Sail away! S: Sail away!
(머리 위에 스틱으로 트라이앵글을 만들어서)
<활동 2>
T: What is this?
S: That is a pirate hat.
T: Look! I am a pirate. Boo! Boo!
Who wants to be a pirate?
S: I do.
T: Put the hat on your head.
Be a pirate. Pirate has a pirate ship.
S: I am a pirate, boo! (학생들에게 으르렁 거리며)
T: Let’s pretend that a hula-hoop is a pirate ship.
A pirate has a pirate ship.
(해적이 된 학생에게 훌라후프를 걸어준다.)
Pirate, stand here. 1,2,3,4, everybody, line up over here. (해적과 떨어진 공간에 줄을 세우고 맨 앞에서 교사가 외눈 망원경으로 해적을 보면서)
Look! This is a monocular telescope.
Let’s look at the pirate.
Pirate: I am going to chase you.
(훌라후프에서 갑자기 나와 학생들을 쫓아간다.)
S: Urgh! Let’s sail away. (학생들이 도망을 가며)
행적놀이의 느낌을 표현하기
활동에 필요한 영어어휘 익히기
영어연극의 공간구성을 체험하기
본 활동
위의 활동 중 하나를 선택하여 노래와 활동을 한다.
노래와 활동
사후활동
<복습>
예비활동 반복
<그룹 평가>
I say and you say,
(보드에 있는 그림의 이름을 말한다.)
I say and you point.
I point and you say.
<개별 평가>
T: Where is the pirate?
S: There is the pirate.
T: Take it off and give it to me.
S: Here you go, teacher.
(이런 식으로 다른 그림도 나머지 학생에게 지시하며 정리한다.)
<정리>
T: Who wants to be my helper?
S: I do.
T: Hold this basket and go around the room.
복습
평가
정리
이와 같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤에 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해서 그들이 했던 활동에 대해 서로 표현하도록 한다. 연극은 모두 8장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 알파벳은 학생들을 지칭하는 것이니 만약 처음부터 끝까지 2명이나 그 이상으로 짝 활동을 하기 원한다면 각 학생의 이름을 넣고 학급 전체가 하기를 원한다면 그대로 해도 된다. 이것은 교사의 의향에 달려있다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다는 교사가 대사 CD를 들려주거나 직접 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.
Pirate Ship
Scene 1:
A: Hello there, boys and girls. Let's pretend that we are pirates.
What do you think about my idea?
All: That sounds fun!
Scene 2:
B: As you know, pirates are mostly bad.
C: But there might be cool pirates, too.
Scene 3:
D: Then, let's pretend that we are cool pirates. Okay?
E: All right! What do they do for living?
Scene 4:
F: They look for a treasure island.
G: Really? Then, let's sail to the treasure island.
All: Let's get on the pirate ship.
Scene 5:
H: Here is the treasure island. Everybody, get off the pirate ship.
I: We need the map. Do you know anyone who has the map?
Scene 6:
J: I have it. Here it is.
K: Let's take a look at it. Ah ha! This is the very spot where the treasures are buried.
All: Really? Let me see it. Let me see it.
Scene 7:
Village people 1: Come over here! I see a pirate ship.
Village people 2: Pirates are coming here with many treasures.
Scene 8:
Village people 3: I also see the pirate ship.
Village people 4: Wow! Treasures and shining jewels are on the ship.
All village people: They are coming with many treasures on their ship.