[기사입력일 : 2014-09-15 13:54]
IEC Music English 교수법의 단계별 지도



                                                                                                                          

‘음악영어 연극수업(6)’

 

 “Scarecrow”는 허수아비와 관련된 연극이다. 가을이 되면 황금 들판에서 농부들이 추수를 한다. 그 동안 임무를 다한 허수아비는 자칫 쓸모 없는 도구로 전락할 수도 있다. 어린아이들은 살아있지 않은 허수아비에게 생명을 불어넣어 대화를 할 수 있는 창의성을 가지고 있으므로 이와 관련된 영어연극을 매우 흥미 있게 받아들일 것이다. 그리고 허수아비 노래를 들려주기 전에 활동을 먼저 공부하면 쉽게 영어에 접근할 것이다. 노래와 동작활동을 마친 뒤에 허수아비와 아이들이 대화를 하는 연극을 시도하면 그들은 음악과 영어를 아주 쉽게 흡수할 것이다.

 

Scarecrow (track 13)

 

목적: 허수아비 춤 배우기

준비물: 허수아비 책

활동구분

활동내용

활동목적

예비활동

T: What color do you want to have?

S: I want to have red.

T: Put the scarf on the mat.

Let’s make a triangle.

Put it around your neck and make a cloak.

This is a scarecrow. (허수아비 그림을 보여주며)

Let’s stand like a scarecrow.

Don’t move. Wind blows. Move!

Pair up and dance.

  • 허수아비가 어떻게 움직이는지 보여주기

본 활동

노래에 맞추어 율동

  • 노래와 율동

사후 활동

<복습> 예비활동의 내용을 복습

Be the scarecrow.

“Don’t move.”

“Move!”

<평가> 듣기/행동하기, 보기/말하기

  • 복습/평가

 

이와 같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤에 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해서 그들이 했던 활동에 대해 서로 표현하도록 한다. 연극은 모두 8장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 알파벳은 학생들을 지칭하는 것이니 만약 처음부터 끝까지 2명씩 짝 활동을 하기 원한다면 두 학생의 이름을 넣고 학급 전체가 하기를 원한다면 그대로 해도 된다. 이것은 교사의 의향에 달려있다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다는 교사가 대사 CD를 들려주거나 직접 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.

Scarecrow

 

Scene 1:

A: Mr. Scarecrow, Mr. Scarecrow, what are you doing?

Mr. Scarecrow: I am standing by myself to scare the crows away.

B: You must be bored.

All: Yes, you look bored.

 

Scene 2:

C: Mr. Scarecrow, can we do something for you?

Mr. Scarecrow: I don't know. What can you do?

All: What can we do?

 

Scene 3:

D: Do you want to change your clothes?

Mr. Scarecrow: I love to, but I don't have any extra.

All: We can make you new clothes.

F: Mr. Scarecrow, I brought a yellow shirt for you, here you go.

G: Mr. Scarecrow, I brought an overalls for you, here you go.

H: I brought a hay hat for you, here you go.

Mr. Scarecrow: Thank you everyone. That's so nice.

 

Scene 4:

A: You guys, Mr. Scarecrow still looks lonely.

All: Yes, he does.

B: How can we make him happy?

C: Let's think for a while.

 

Scene 5:

D: I have a good idea.

All: What's that? Tell us, please!

D: Okay, okay, be patient. We can help him dance with us. We are happy when we dance, right?

All: Right

 

Scene 6:

F: How can we make him dance though? He can't move at all.

D: Yes, we can. We can ask North Wind to dance with Mr. Scarecrow.

All: Wow! That's a good idea. Let's ask North Wind.

 

Scene 7:

All: North Wind, North Wind! Are you there?

North Wind: I am sleeping. Who is waking me up?

All: It's us. Can you dance with Mr. Scarecrow?

North Wind: Why do I have to that?

E: Because Mr. Scarecrow is bored. He needs a friend.

North Wind: Okay. I will be his friend if you want.

All: Thank you, North Wind.

 

Scene 8:

North Wind: Mr. Scarecrow, you can dance with me if you want.

Mr. Scarecrow: I love to dance. I am wearing new clothes, and ready to dance.

F and G: We can play some music for the dance.

All: We will sing and you can dance.

 

다음 호에는 “음악영어연극(7)”에 대해 논의합니다.

www.iecmusicenglish.com

http://musicenglish.co.kr/

 

이헬렌 소장 약력

William Paterson University 음악교육전공 학사

Hope International University 지휘전공 석사

단국대학교 영어영문학전공 문학박사

전 연세대학교 평생교육원 책임강사

현 백석문화 대학 출강

현 IEC Music English 연구소장

현 고든 음악협회 고문





[기사입력일 : 2014-09-15 13:54]
업계소식 한국팬플룻오카리나 강사협회 행사(공연)
상호 : 시사음악신문 / 대표 : 조오정 / 사업자 등록번호 : 105-08-69218 / 주소 : 서울특별시 마포구 마포대로 127 (공덕동 풍림 VIP빌딩 1102호)
TEL : 02-706-5653 / FAX : 02-706-5655 / Email : cho5jung@hanmail.net
copyright(c) 2013 시사음악신문All Rights Reserved.