[기사입력일 : 2014-09-15 14:52]
IEC Music English 교수법의 단계별 지도



                                                                                                                         

‘음악영어 연극수업(7)’

 

 “Little Girl and Little Boy”는 인간의 감정과 관련된 연극이다. 요즘은 대부분의 학생들이 핵가족에서 성장을 하기 때문에 그룹에서 개인의 이기적인 주장을 내세우는 경향이 많다. 그리하여 옆에 있는 친구의 마음을 위로해주지 않아 자신도 모르게 소외를 당하기도 하고 소외를 시키기도 한다. 음악영어연극을 통해 인성교육에 도움이 되는 주제를 가지고 자연스럽게 활동을 한다면 음악과 영어실력이 향상될 뿐만 아니라 친구를 배려하는 마음도 가지게 될 것이다.

 

Little Girl and Little Boy (track 24)

 

목적: ① 느낌에 대하여 알기 (Happy, sad, angry, mad) ② 동사 듣고 행동하기 (Bow, giggle, cry, find, laugh, smile, dance, jump) ② 장음조와 단음조 감각 익히기

활동 구분

영어 및 활동 내용

활동 목적

예비 활동

Transition song – Who are you?

질문하고 답에 따라 남자와 여자를 구분한다.

Girls line up, here. Boys line up, here.

Face each other.

Little girl ~ pretty face, bow, giggle.

Little boy ~ handsome face, bow, laugh (ha-ha).

Little girl ~ sad face, cry, boo ~

Little boy ~ angry face, yel,l Ooh ~

Little girl ~ smiling face, dance Yuppy ~

Little boy ~ smiling face, jump Whoo ~

  • Girl/Boy 구분
  • 장음조 단음조 알기
  • 다양한 형용사 알기

본 활동

율동하며 노래한다.

3-4주차에는 마이크를 주면서 마이크를 가진 아이가 솔로로 노래하도록 한다.

  • 노래와 율동

사후 활동

<복습> 예비활동 반복 (1-2주)

<평가> 듣기/행동하기, 행동하기/말하기 평가

  • 반복/평가

 

이와 같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤에 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해서 그들이 했던 활동에 대해 서로 표현하도록 한다. 연극은 모두 16장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 알파벳은 학생들을 지칭하는 것이니 만약 처음부터 끝까지 2명이나 그 이상으로 짝 활동을 하기 원한다면 각 학생의 이름을 넣고 학급 전체가 하기를 원한다면 그대로 해도 된다. 이것은 교사의 의향에 달려있다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다는 교사가 대사 CD를 들려주거나 직접 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.

 

 

 Little Girl & Little Boy

Scene 1:

A: I am a little girl and I have a pretty face.

B: I am a little boy and I have a handsome face.

 

Scene 2:

A: I bow like this and giggle like this. What about you?

B: I bow like this and laugh like this.

 

Scene 3:

A: I am a happy girl, what about you?

B: I am a happy boy too.

 

Scene 4:

C: I am a little girl and I have a sad face.

D: I am a little boy and I have an angry face.

 

Scene 5:

E: Why do you have a sad face?

C: Because I lost my doll and I can't find it.

E: I see, that's why you are crying.

 

Scene 6:

F: Why do you have an angry face?

D: Because I lost my truck and I can't find it.

 

Scene 7:

G: Ah! That's why you are yelling like this.

H: You guys! You guys! Let's look for the doll and the truck for C and D.

All: Ok, Let's go and try to find them.

 

Scene 8:

I: Come over here! Come over here! I found the doll.

All: You guys! Let's go over there.

 

Scene 9:

C: That's my doll! That's mine. I am glad to have it back.

All: You did a great job I!

 

Scene 10:

C: Thank you "I" and all of you. You are my good friends.

I and All: You are welcome.

J: Now, let's find the truck. Are you ready to find it?

All: Yes, we are ready.

 

Scene 11:

K: Come over here! Come over here! I found the truck.

All: You guys! Let's go over there.

 

Scene 12:

D: That's my truck! That's mine. I am glad to have it back.

All: You did a great job K!

 

Scene 13:

D: Thank you K and all of you. You are my good friends.

K and All: You are welcome.

 

Scene 14:

L: Today is a happy day. Let's have a party. What do you say?

All: That sounds good. Hooray! We love party!

M: C and D, do you have something to say to us?

 

Scene 15:

C: I am a little girl and I have a smiling face.

All: Why?

C: Because I found my doll again!

 

Scene 16:

D: I am a little boy and I have a smiling face.

All: Why?

D: Because I found my truck!

All: We are little girls and boys and have smiling faces, because we are all good friends with each other.

 

 





[기사입력일 : 2014-09-15 14:52]
업계소식 한국팬플룻오카리나 강사협회 행사(공연)
상호 : 시사음악신문 / 대표 : 조오정 / 사업자 등록번호 : 105-08-69218 / 주소 : 서울특별시 마포구 마포대로 127 (공덕동 풍림 VIP빌딩 1102호)
TEL : 02-706-5653 / FAX : 02-706-5655 / Email : cho5jung@hanmail.net
copyright(c) 2013 시사음악신문All Rights Reserved.