[기사입력일 : 2014-09-15 17:11]
IEC Music English 교수법의 단계별 지도



      ‘음악영어 연극수업(8)’

 

 “Foot Prints”는 학생들이 자연과 친밀해지도록 도와주는 활동이다. 그들은 가면을 쓰고 직접 동물이 되어 발자국을 만들면서 노래의 리듬에 맞추어 활동을 할 것이다. 이 활동을 통해 학생들은 지나칠 수도 있는 동물의 발자국에 대해 흥미를 가지게 되고 동물이 살아가는 장소도 자연스럽게 알게 될 것이다. 영어연극을 통해서 동물의 특성에 관한 어휘력을 기르게 되면 학생들은 음악은 물론 영어를 쉽게 받아들일 것이다. 학생들을 두 그룹으로 나누어서 한 그룹은 동물이 되어 댄스를 하고 다른 그룹은 드럼을 연주하면서 댄스를 한다.

 

15. Foot Prints (track 14)

목적: ① 동물이름 알기 ② 각 동물의 발자국을 리듬에 맞추어 신체로 표현하기

준비물: 동물사진이나 가면, 동물의 발자국 사진, 핸드드럼이나 탬버린

활동구분

활동내용

활동목적

예비활동

<예비활동>

T: What is this?

(bear, hare, fox 그림을 차례로 보여주면서)

S: That’s a bear. (hare와 fox를 차례로 말한다.)

T: What do you want to be?

(동물가면을 학생들이 선택하도록 한다.)

S: I want to be a bear. (원하는 가면의 이름을 말한다.)

T: Let’s find bear footprints. Where are they?

(hare와 fox를 차례로 말한다.)

S: Here they are. (동물발자국을 찾아서 보여준다.)

T: Let’s pretend to be a bear and make footprints, stomp, stomp.

Can you do it? (hare와 fox를 차례로 말한다.)

S: Yes, I can. I pretend to be a bear.

 I can make a bear footprints, stomp, stomp.

 

  • 동물이름 알기,
  • 동물 발자국 만들기
  • 리듬과 동작 표현하기

 

본 활동

일어서서 가사와 리듬에 맞추어 동물발자국을 만들면서 노래한다.

  • 노래와 활동
  • 신체 활동

사후활동

예비활동 복습

(학생이름), bear is roaming in the mountain.

(학생이름), hare is hopping on the hill.

(학생이름), fox is running in the forest.

(호명된 학생은 행동으로 보여준다.)

  • 예비학습을 반복
  • 개인평가
  • 그룹평가

 

이와 같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤에 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해서 그들이 했던 활동에 대해 서로 표현하도록 한다. 연극은 모두 8장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 알파벳은 학생들을 지칭하는 것이니 만약 처음부터 끝까지 2명이나 그 이상으로 짝 활동을 하기 원한다면 각 학생의 이름을 넣고 학급 전체가 하기를 원한다면 그대로 해도 된다. 이것은 교사의 의향에 달려있다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다는 교사가 대사 CD를 들려주거나 직접 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.

 

11. Foot Prints

Scene 1:

Teacher: Let's talk about foot prints.

A: How can we find foot prints?

B: It's easy. We can find foot prints on the snow or the sand.

 

Scene 2:

Teacher: Let's talk about animal foot prints.

C: Foot prints tell us what animal has paws or feet.

 

Scene 3:

D: How can we know the difference between paws and feet?

Teacher: Paws have claws and feet have nails.

All: Ah ha! Now we understand.

 

Scene 4:

Teacher: Can you tell me what animals have paws?

E: Bear, lion, fox and cat have paws.

Teacher: E is right. Carnivores mainly have paws

 

Scene 5:

Teacher: Can you tell me what animals have feet?

F: Goat, cow, horse, and sheep have feet.

Teacher: F is right. Herbivores mainly have feet.

 

Scene 6:

A: What is the difference between carnivore and herbivore?

B: I guess that the carnivores eat flesh and the herbivores eat grass or soft leaves.

Teacher: B is correct.

 

Scene 7:

C: That's why the animals have different foot prints. Am I right, teacher?

Teacher: Yes, you are. Now can we sing the song "Foot Prints"?

All: Yes, we can.

 

Scene 8:

Teacher: Let's make three groups.

A and B: We are group one. We will sing verse one.

C and D: We are group two. We are going to sing verse two.

E and F: We are group three. We can sing verse three.

Teacher: Then, I will be a conductor. Watch me. One, two, ready and sing.

 

다음 호에는 “음악영어연극(9)”을 논의합니다.

www.iecmusicenglish.com  http://musicenglish.co.kr/

 

이헬렌 소장 약력

William Paterson University 음악교육전공 학사

Hope International University 지휘전공 석사

단국대학교 영어영문학전공 문학박사

전 연세대학교 평생교육원 책임강사

현 백석문화 대학 출강

현 IEC Music English 연구소장 /현 고든 음악협회 고문





[기사입력일 : 2014-09-15 17:11]
업계소식 한국팬플룻오카리나 강사협회 행사(공연)
상호 : 시사음악신문 / 대표 : 조오정 / 사업자 등록번호 : 105-08-69218 / 주소 : 서울특별시 마포구 마포대로 127 (공덕동 풍림 VIP빌딩 1102호)
TEL : 02-706-5653 / FAX : 02-706-5655 / Email : cho5jung@hanmail.net
copyright(c) 2013 시사음악신문All Rights Reserved.