[기사입력일 : 2014-09-16 15:21]
IEC Music English 교수법의 단계별 지도



                   ‘음악영어 연극수업(15)’

 “Dancing Colors”는 다양한 색상의 스카프를 활용한 연극이다. 학생들은 가벼운 스카프를 공중에 날려서 그것의 움직임을 통해 부드러움을 직접 체험해볼 수 있다. “Dancing Colors” 노래의 음색을 통해 또한 학생들은 음악적인 동작을 창작해낼 것이다. 학생들이 차례로 자연스럽게 스카프를 위와 아래로 움직일 때 그들은 다양한 색상의 흐름을 보면서 자발적으로 음악적 표현을 표출할 것이다. 요즘은 학생들이 기계적인 물건들을 다루는 데에는 능숙하지만 마음에서 우러나는 감정을 표현하는 데는 매우 어색해한다. 이러한 학생들은 “Dancing Colors”의 연극을 통해 자유로움을 느끼고 친구들과도 자연스럽게 화합하는 분위기를 연출할 것이다.

Dancing Colors (track 18)

목적: ①노래를 들으며 색깔을 인식한다. ②노래에 필요한 안무를 익힌다.

③동작을 음악적으로 표현하기

준비물: 다양한 색상의 스카프

활동구분

활동내용

활동목적

 

예비활동

 

<그룹구성>

1, 2, 3, 4, 5, (아이들 인원수에 맞게), this is group 1.

Everybody, line up here.

1, 2, 3, 4, 5, this is group 2.

Everybody, line up here.

Group 1 and group 2, face each other.

 

<자료 나눠주기>

스카프 나누어 주기 (한 그룹에게)

“What Color Do You Want?”를 부르며 스카프 주기

Hold the end of the scarf like this.

Go up and down x 2

Glide, glide.

Red, (빨간색을 부르며) put your scarf up.

Yellow, green, blue purple 등도 이와 같이

When you hear your color, put your scarf up.

  • 활동 흡수하기
  • 노래와 동작을 조정하기
  • 음악적인 표현을 창작하기

본 활동

노래에 맞추어 활동

  • 노래와 활동

사후활동

Pull the scarf with your partner.

Pull ~ pull ~ pull ~ pull ~

Fold the scarf with your partner.

Pull again. (위와 같이 반복)

Fold again.

Pull again. (위와 같이 반복)

Put it on the floor.(마루 바닥) 또는 mat(매트)

Roll the scarf to teacher.

  • Please, give it to me.
  • 정리활동

 

이와 같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤에 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해서 그들이 했던 활동에 대해 서로 표현하도록 한다. 연극은 모두 8장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 알파벳은 학생들을 지칭하는 것이니 만약 처음부터 끝까지 2명이나 그 이상으로 짝 활동을 하기 원한다면 각 학생의 이름을 넣고 학급 전체가 하기를 원한다면 그대로 해도 된다. 이것은 교사의 의향에 달려있다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다는 교사가 대사 CD를 들려주거나 직접 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.

 

Dancing Colors

 

Scene 1:

Teacher: Everyone, let's stand up and dance with our colorful scarves.

Students: We love to dance with our colorful scarves.

 

Scene 2:

Teacher: Choose any color you want.

All: There are so many different colors. It's hard to choose.

Teacher: Line up, so you can choose your scarf in an orderly manner.

 

Scene 3:

Teacher: Are you ready to pick?

All: Yes, we are.

Teacher: Then, pick the scarf one by one.

 

Scene 4:

All: Teacher, we finished picking.

Teacher: That's good. I am going to play the music and you are going to dance, okay?

All: Okay, teacher. We are all ready.

 

Scene 5:

Teacher: Here we go. Throw your scarf up high like this, and let it float.

A: The scarves are dancing.

B: Yes, they are dancing up and down.

 

Scene 6

Teacher: You are right. Scarves are coloring our room.

C: And they look like they are gliding all around.

 

Scene 7:

Teacher: Pick your scarves and throw them all the way up high again.

D: The colors are dancing in the air.

 

Scene 8:

Teacher: Look! There is blue.

E: There is red.

F: There is purple.

All: There are yellow, orange, green and pink. The colors are dancing in the air.

 

 다음 호에는 “음악영어연극(16)”을 논의합니다.

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[기사입력일 : 2014-09-16 15:21]
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