[기사입력일 : 2014-10-15 15:01]
IEC Music English 교수법의 단계별 지도
‘음악영어 연극수업(16)’


  “Pumpkin Pie”는 잘 익은 커다란 호박을 가지고 파이를 만드는 활동에 대한 연극이다. 학생들은 호박파이를 만드는 과정을 체험해볼 수 있다. “Pumpkin Pie”는 요즘 핵가족으로 인해 할아버지와 할머니를 자주 만나지 못하는 학생들에게 가족의 의미를 상기시킬 것이다. 그리고 대부분의 가정에서 파이를 직접 만들지 않고 제과점에서 구입하고 있는 현실에서 학생들은 연극을 통해 홈메이드 파이에 대한 새로운 호기심을 갖게 될 것이다. 서양의 자유분방한 문화에 매우 익숙해 있으면서도 오히려 가족의 소중함에 대해서는 소홀해진 학생들에게  “Pumpkin Pie”는 자연스럽게 화합하는 가족적인 분위기를 연출할 것이다.

 

2. Pumpkin Pie (track 24)

 

목적: ①호박파이 활동의 어휘 익히기 ②음악을 동작으로 조정하기 ③음악적 패턴 흡수하기

준비물: 호박모형, 소꿉놀이, 고무찰흙

활동구분

활동내용

활동 목적

예비활동

 

<음악게임준비> ‘호박모형을 사용해도 된다’

1, 2, 3, 4, everybody, hold hands.

1, 2, 3, 4, everybody, make a circle.

Make a big circle. Make a medium circle.

Let’s pass the pumpkin. (교사는 무거운 호박을 옆으로 넘겨주듯이 행동한다) Ooh! It’s heavy.

Pass and the pass and the pass. Drop the pumpkin!

(발에 호박이 떨어진 것처럼 행동하고 “Ouch” 한다)

<동작과 어휘를 흡수하기>

  1. March x 4
  2. Bring the wagon.
  3. Put the pumpkin in the wagon.
  4. Bring the pumpkin.
  5. Make the pumpkin pie.
  6. Chippity chop, Chippity chop, Chippity, Chippity, Chippity chop
  7. Call your friends. Call your family.
  • 기본박에 맞추어 호박을 넘기며 4가지 기본요소 흐름, 무게, 공간, 시간을 느낄 수 있도록 한다.
  • 호박파이를 만들 때 사용하는 어휘와 순서를 익힌다.
  • 본활동을 위한 활동을 흡수한다.

 

본활동

공간구성: 자체/분담공간과 이동공간 만들기

<노래와 율동 안무>

마디 1-9 까지 (행진)

10 – 16 까지(pumpkin pie 에서만 손뼉치기)

  • 공간을 사용하여 다양한 활동하기
  • 노래와 활동을 조정하기

사후활동

<복습> 예비활동을 반복한다.

<평가 1-2>

<게임>

‘Let’s Make a pumpkin Pie!”

Let’s Make a pumpkin pie, everyone.

고무찰흙을 사용하여 함께 만들어본다.

Make the pie bread. (넓적하게 파이반죽을 만들고)

Make the pumpkin. (호박 모양을 만들고)

Chippity Chop, Chippity chop, Chippity, Chippity, Chippity chop. (호박을 작게 자르는 활동)

Scoop(다져서 한 국자 뜨고)

Put it In to the oven.

Let’s wait. (Tick-Tock 시계소리)

T: Is it ready?

S: No, it isn’t.

T Cut the pie. And eat the pie. Yummy~~

“Cleaning up” 노래를 하며 종료

  • 복습
  • 평가
  • 게임

 

이와 같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤에 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해서 그들이 했던 활동에 대해 서로 표현하도록 한다. 연극은 모두 10장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 등장인물들은 교사의 의향에 따라서 결정한다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다는 교사가 대사 CD를 들려주거나 직접 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.

 

Pumpkin Pie

 

Scene 1:

Mother: We are going to get pumpkins from grandfather's farm tomorrow.

Jenny: Mother, are you going to make pumpkin pies for us?

Mother: Yes, I am going to make pumpkin pies for you.

 

Scene 2:

Father: Let's go to grandfather's farm. Get on the car.

Mother: Jenney and Mike, hurry up.

Jenny: Yeh, I like to go to grandfather's farm.

Mike: Me too. Let's go, father.

 

Scene 3:

Mike: Are we there yet, father?

Father: Not yet, Mike. You can sleep. I will wake you up when we are there.

Jenny: Okay, daddy. Let's try to sleep, Mike.

Mike: Okay, I'll try, sister.

 

Scene 4:

Mother: Wake up, children. We are almost getting there.

Jenny: Really? Wake up, brother.

Mike: Are we already there?

Father: We are almost there in 5 minutes.

 

Scene 5:

Grandfather: Who are these? Oh, my grandchildren are visiting us.

Grandmother, come out and see who are here.

Grandmother: Welcome my grandchildren, my son and my daughter in law.

Father: How are you, mother and father?

Mother: How are you, parents in law?

Grandmother: Welcome all of you. I am very happy to see you all.

 

Scene 6:

Father: We are going to get pumpkins today, father.

Can we go to the farm and get pumpkins, father?

Grandfather: Of course, you do.

Jenny: Let's go marching out to the farm field.

Grandmother: We have to bring the wagon to take our pumpkins.

Mike: I will bring the wagon, grandmother.

 

Scene 7:

Jenny: Wow! There are lots of pumpkins.

Mike: They are so big.

Grandfather: Let's cut the stems of pumpkins and put them into the wagon.

Jenny and Mike: The pumpkins are so heavy. Please help us to get them.

Father: Be careful. Don't drop them.

 

Scene 8:

Father: Children, bring the pumpkins to the house.

Grandmother: Bring the pumpkin to make pumpkin pies.

Jenny and Mike : Yes, we will, grandmother.

 

Scene 9:

Mother: Let's make pumpkin pies, yummy pumpkin pies.

Grandmother: Children, you can go outside and play with puppies while your mother and I are making pumpkin pies.

Jenny and Mike: Yes, grandmother. Let's go to puppies.

 

Scene 10:

Mother: Children, where are you? Pumpkin pies are ready for you.

Jenny: Mike, pumpkin pies are ready. Where are our grandfather and father?

Mike: They are in the barn.

Jenny: Let's call them. So we can have some yummy pumpkin pies.

Grandmother: Oh! They are coming.

Family: Let's enjoy eating pumpkin pies. Humm, it's delicious.

 

 

 





[기사입력일 : 2014-10-15 15:01]
업계소식 한국팬플룻오카리나 강사협회 행사(공연)
상호 : 시사음악신문 / 대표 : 조오정 / 사업자 등록번호 : 105-08-69218 / 주소 : 서울특별시 마포구 마포대로 127 (공덕동 풍림 VIP빌딩 1102호)
TEL : 02-706-5653 / FAX : 02-706-5655 / Email : cho5jung@hanmail.net
copyright(c) 2013 시사음악신문All Rights Reserved.