[기사입력일 : 2014-11-14 14:35]
IEC Music English 교수법의 단계별 지도



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‘음악영어 연극수업(17)’

 

 “Mountain Climbing”은 등산에 대한 준비와 활동을 표현한 연극이다. 교사는 등산이 산책과 다르다는 것을 비교하여 설명해 줄 필요가 있다. 학생들이 노래를 배울 때에 로키 산맥에 대한 전설을 듣게 된다면 그들은 자연을 더욱 친근하게 받아들이고 사랑하게 될 것이다. 특히 교사는 노래의 가사에 맞는 동작을 조정하면서 활동을 하도록 지도하여 음악적인 리듬감과 영어어휘를 쉽고 재미있게 이해하도록 학생들을 도와준다.

 

Mountain Climbing (track 16)

 

목적: 챈트 배우기 ②산 오르기 활동에 필요한 어휘 익히기 ③그룹활동하기

준비물: 다양한 산 그림 사진들

활동구분

활동내용

활동목적

 

 

 

 

예비활동

 

<자료 나눠주기>

T: What is this?

S: That is a stick.

“What color do you want?” 노래를 하며 나누어 주기

<활동 흡수>

1, 2, 3, this is group 1. Make a mountain.

Climb up, climb up. Shout, 야호 ~

Climb up, climb up. Wipe your forehead.

(이마의 땀을 닦으며)

Group 1, shout, 야호 ~

Group 2, echo it, 야호 ~ (점점 작게)

This mountain is Rocky.

Rocky is big. Rocky is high.

  • 상호 협동하여 산을 만들어 본다
  • 산에서 하는 활동들을 경험해 본다.
  • 동작에 필요한 어휘를 익히기

본 활동

챈트에 맞추어 활동

<안무>

There is a mountain (산을 가리키며)

That I want to climb (두 손을 가슴에 그리고 산 오르기)

There is a mountain (산을 가리키며)

His name is rocky (주먹으로 rocky)

Rocky is big (큰 산 모양을 팔로 만들기)

That’s why I am climbing (산 오르기)

Rocky is high (높은 산 모양을 팔로 만들기)

That’s why I am climbing (산 오르기)

  • 챈트 활동하기
  • 노래와 동작을 조정하기

 

 

사후 활동

<복습>

Climb up x2. Shout, 야호 ~

Wipe your forehead.

Make a big mountain. Make a high mountain.

<평가 – 듣기/말하기> 위의 내용으로

<악기 정리>

I will put them back.이라고 챈트하며 정리

  • 복습
  • 평가
  • 정리

 

 

 

이와 같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤에 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해서 그들이 했던 활동에 대해 서로 표현하도록 한다. 연극은 모두 8장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 등장인물들은 교사의 의향에 따라서 결정한다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다는 교사가 대사 CD를 들려주거나 직접 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.

 

Mountain Climbing

 

Scene 1:

Teacher: Everyone, attention to me. We are going to have mountain climbing.

All: Wow! That will be fun.

A: When are we going to have mountain climbing?

Teacher: Next Friday. Who wants to go?

All: All of us.

 

Scene 2:

Teacher: Tomorrow is the day for mountain climbing.

Here is the list which you have to prepare for that. Let's take look at that.

All: Yes, teacher.

 

Scene 3:

Teacher: We need a pair of special shoes for mountain climbing.

All: I What else do we need?

Teacher: Of course we need to wear special clothes for that.

 

Scene 4:

B: Do I have to bring lunch?

Teacher: Yes, you do. Bring lunch with water bottle.

 

Scene 5:

C: How about a cane? Do I have to bring it?

Teacher: Yes, you do.

 

Scene 6:

D: What is different between walking and climbing?

Teacher: Walking is that people walk usually on the flat ground.

 But mountain climbing is that people walk up and down in the mountain.

 

Scene 7:

E: On the top of the mountain, what do we do?

Teacher: You can see sight of the cities, plains, lakes or wide lands.

 

Scene 8:

F: Also we can shout, "Yahoo!"

Teacher: Of course, you can.

G: Can we eat our lunch there?

Teacher: It depends on the time and place.

All: Wow! That will be great. We are looking forward to the mountain climbing.

 

 

 다음 호에는 “음악영어연극(18)”을 논의합니다.

www.iecmusicenglish.com http://musicenglish.co.kr/

이헬렌 소장 약력

미국 뉴저지 William Paterson University 음악교육전공 학사

미국 캘리포니아 Hope International University 지휘전공 석사

단국대학교 영어영문학전공 문학박사

전 연세대학교 평생교육원 책임강사

백석문화 대학 출강

IEC Music English 연구소장

고든 음악협회 고문

동원대학교 교양과 교수

 





[기사입력일 : 2014-11-14 14:35]
업계소식 한국팬플룻오카리나 강사협회 행사(공연)
상호 : 시사음악신문 / 대표 : 조오정 / 사업자 등록번호 : 105-08-69218 / 주소 : 서울특별시 마포구 마포대로 127 (공덕동 풍림 VIP빌딩 1102호)
TEL : 02-706-5653 / FAX : 02-706-5655 / Email : cho5jung@hanmail.net
copyright(c) 2013 시사음악신문All Rights Reserved.