음악영어 연극수업(18)’
“Little Bells of Christmas”는 크리스마스 노래를 핸드 벨로 배우는 연극이다. 이 연극은 교사가 악기연주를 가르치는 것이 아니라 학생들끼리 서로 질문하고 대답하면서 악기를 연주한다는 면에서 매우 교육적이다. 또한 그것은 수동적으로 변해가는 학생들에게 능동적으로 활동을 했을 때 얻어지는 성취감을 체험하도록 해주기 때문에 영어연극에 대한 학생들의 동기를 유발한다.
Little Bells of Christmas (track 12)
목적: ① 크리스마스 종소리 듣기, 연주해 보기 ② 기본 박에 끝나는 음 종소리를 연주해 보기
준비물: 종(f-bell), 작은 벨
활동구분
|
활동내용
|
활동목적
|
예비활동 A
예비활동 B
|
<종 소리 들어보기>
Listen ~ (끝나는 음 종소리를 연주해 주기)
Sing ‘bum’ 기본 박에 맞추어 끝나는 음 노래 부르기
“Macro beat, macro beat, macro beat and macro beat.”
<종 연주해 보기>
1, 2, 3, 4, everybody make a circle.
Bum, Bum. Pass the bell.
<기본 박에 맞추어 연주하고 넘기기)
Who wants to play the bell?
<기본 박에 연주해 보기>
Pass and play --- Pass and play.
T: What is this?
S: That’s a bell.
T: This is a Christmas Bell.
<벨을 세어보기>.
T ; Here are two bells, three bells, four bells, and five bells.
How many bells do you want to have?
S: I want to have five bells.
T: Let’s count, 1, 2, 3, 4, 5.
<작은 벨을 세분 박에 연주하기>
Cover the bell and then shake it.
Du-de, du-de, du-de, du-de. (
|
|
본 활동 A
본 활동 B
|
기본 박에 종을 연주하면서 교사의 지시에 따라 종을 옆으로 건넨다. (Pass and pass)
세분 박에 작은 벨들을 흔들며 노래한다.
|
노래하기
|
사후활동
|
<악기 정리하기>
F-bell 정리하기
“Would you give me the bell, please?”
<작은 벨 정리>
T: How many bells does Jamie have?
S: Jamie has three bells.
J: No. I don’t have three bells.
T: How many bells do you have, Jamie?
J: I have five bells.
T: Put your bells into the bag, Jamie.
S: Yes, teacher.
|
|
이와 같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤에 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해서 그들이 했던 활동에 대해 서로 표현하도록 한다. 연극은 모두 10장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 등장인물들은 교사의 의향에 따라서 결정한다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다는 교사가 대사 CD를 들려주거나 직접 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.
Little Bells of Christmas
Scene 1:
A: I love to hear Christmas bell sound.
B: Me too. I can't wait until the bells ring on Christmas Day.
Scene 2:
C: Then, let's pretend that today is the Christmas Day.
All: That's wonderful idea.
Scene 3:
D: We can play Christmas song with hand bells.
E: Do you know how to play the hand bells?
D: Yes, I know how to play it.
Scene 4:
F: Please, teach us, D.
D: Okay, I will. First of all, you guys, take one bell for each person.
Scene 5:
All: We have one bell, D. What is the next step?
D: Play your hand bell and listen to it for the sound.
Scene 6:
A: My hand bell sounds 'do'.
B: Mine sounds 'fa'.
C: I can play 'mi' with my hand bell.
E: I can play 'so' with it.
F: My hand bell says 'la'.
Scene 7:
D: That's great everyone. Now we are ready to play a song, "Little Bells of Christmas."
All: But we can't play the song, D.
D: Yes, you can play it. Just watch my hand.
My hand will tell you who is going to play the tune.
Scene 8:
D: Hold your hand bell like this.
And move it forward from your chest when I point you, okay?
All: Okay, we are ready to follow your direction.
Scene 9:
D: I am a conductor and you are in hand bell choir.
All: Yes, we are.
Scene 10:
D: Watch me, everyone. Here we go.
So,/do, do, re, re,,/mi, me, re-,/do-, ti-,/do, so, so, so,/do, do, re, re,/mi, mi, re-./do-, ti-,/do- -
All: Wow, we can play the song, "Little Bells of Christmas." Thank you for teaching. D.
D: You're welcome. It's my pleasure.
다음 호에는 “음악영어연극(19)”을 논의합니다.
www.iecmusicenglish.com http://musicenglish.co.kr/
이헬렌 소장 약력
미국 뉴저지 William Paterson University 음악교육전공 학사
미국 캘리포니아 Hope International University 지휘전공 석사
단국대학교 영어영문학전공 문학박사
전 연세대학교 평생교육원 책임강사
백석문화 대학 출강
IEC Music English 연구소장
고든 음악협회 고문
동원대학교 교양과 교수