[기사입력일 : 2014-12-15 14:02]
IEC Music English 교수법의 단계별 지도



음악영어 연극수업(18)’

 

 “Little Bells of Christmas”는 크리스마스 노래를 핸드 벨로 배우는 연극이다. 이 연극은 교사가 악기연주를 가르치는 것이 아니라 학생들끼리 서로 질문하고 대답하면서 악기를 연주한다는 면에서 매우 교육적이다. 또한 그것은 수동적으로 변해가는 학생들에게 능동적으로 활동을 했을 때 얻어지는 성취감을 체험하도록 해주기 때문에 영어연극에 대한 학생들의 동기를 유발한다.

 

Little Bells of Christmas (track 12)

목적: ① 크리스마스 종소리 듣기, 연주해 보기 ② 기본 박에 끝나는 음 종소리를 연주해 보기

준비물: 종(f-bell), 작은 벨

활동구분

활동내용

활동목적

예비활동 A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

예비활동 B

< 소리 들어보기>

Listen ~ (끝나는 음 종소리를 연주해 주기)

Sing ‘bum’ 기본 박에 맞추어 끝나는 음 노래 부르기

“Macro beat, macro beat, macro beat and macro beat.”

< 연주해 보기>

1, 2, 3, 4, everybody make a circle.

Bum, Bum. Pass the bell.

<기본 박에 맞추어 연주하고 넘기기)

Who wants to play the bell?

<기본 박에 연주해 보기>

Pass and play --- Pass and play.

T: What is this?

S: That’s a bell.

T: This is a Christmas Bell.

<벨을 세어보기>.

T ; Here are two bells, three bells, four bells, and five bells.

 How many bells do you want to have?

S: I want to have five bells.

T: Let’s count, 1, 2, 3, 4, 5.

<작은 벨을 세분 박에 연주하기>

Cover the bell and then shake it.

Du-de, du-de, du-de, du-de. (

  • 끝나는 음 오디에이트 하기

본 활동 A

 

본 활동 B

기본 박에 종을 연주하면서 교사의 지시에 따라 종을 옆으로 건넨다. (Pass and pass)

세분 박에 작은 벨들을 흔들며 노래한다.

  • 벨을 가지고

노래하기

사후활동

<악기 정리하기>

F-bell 정리하기

“Would you give me the bell, please?”

<작은 벨 정리>

T: How many bells does Jamie have?

S: Jamie has three bells.

J: No. I don’t have three bells.

T: How many bells do you have, Jamie?

J: I have five bells.

T: Put your bells into the bag, Jamie.

S: Yes, teacher.

  • 악기 정리

 

이와 같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤에 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해서 그들이 했던 활동에 대해 서로 표현하도록 한다. 연극은 모두 10장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 등장인물들은 교사의 의향에 따라서 결정한다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다는 교사가 대사 CD를 들려주거나 직접 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.

 

Little Bells of Christmas

Scene 1:

A: I love to hear Christmas bell sound.

B: Me too. I can't wait until the bells ring on Christmas Day.

 

Scene 2:

C: Then, let's pretend that today is the Christmas Day.

All: That's wonderful idea.

 

Scene 3:

D: We can play Christmas song with hand bells.

E: Do you know how to play the hand bells?

D: Yes, I know how to play it.

 

Scene 4:

F: Please, teach us, D.

D: Okay, I will. First of all, you guys, take one bell for each person.

 

Scene 5:

All: We have one bell, D. What is the next step?

D: Play your hand bell and listen to it for the sound.

 

Scene 6:

A: My hand bell sounds 'do'.

B: Mine sounds 'fa'.

C: I can play 'mi' with my hand bell.

E: I can play 'so' with it.

F: My hand bell says 'la'.

 

Scene 7:

D: That's great everyone. Now we are ready to play a song, "Little Bells of Christmas."

All: But we can't play the song, D.

D: Yes, you can play it. Just watch my hand.

My hand will tell you who is going to play the tune.

 

Scene 8:

D: Hold your hand bell like this.

And move it forward from your chest when I point you, okay?

All: Okay, we are ready to follow your direction.

 

Scene 9:

D: I am a conductor and you are in hand bell choir.

All: Yes, we are.

 

Scene 10:

D: Watch me, everyone. Here we go.

So,/do, do, re, re,,/mi, me, re-,/do-, ti-,/do, so, so, so,/do, do, re, re,/mi, mi, re-./do-, ti-,/do- -

All: Wow, we can play the song, "Little Bells of Christmas." Thank you for teaching. D.

D: You're welcome. It's my pleasure.

 

 다음 호에는 “음악영어연극(19)”을 논의합니다.

www.iecmusicenglish.com http://musicenglish.co.kr/

 

이헬렌 소장 약력

미국 뉴저지 William Paterson University 음악교육전공 학사

미국 캘리포니아 Hope International University 지휘전공 석사

단국대학교 영어영문학전공 문학박사

전 연세대학교 평생교육원 책임강사

백석문화 대학 출강

IEC Music English 연구소장

고든 음악협회 고문

동원대학교 교양과 교수

 





[기사입력일 : 2014-12-15 14:02]
업계소식 한국팬플룻오카리나 강사협회 행사(공연)
상호 : 시사음악신문 / 대표 : 조오정 / 사업자 등록번호 : 105-08-69218 / 주소 : 서울특별시 마포구 마포대로 127 (공덕동 풍림 VIP빌딩 1102호)
TEL : 02-706-5653 / FAX : 02-706-5655 / Email : cho5jung@hanmail.net
copyright(c) 2013 시사음악신문All Rights Reserved.