“Baby Animals”는 엄마동물과 아기동물에 대한 연극이다. 대부분의 학생들은 엄마동물의 이름만을 알고 있을 수 있다. 그러나 영어에는 아기동물의 이름이 엄마동물의 이름과 다르기 때문에 한 번쯤은 학생들에게 인식을 시켜주는 것이 좋다. “Baby Animals”는 봄의 시작과 분위기를 알리는 데에 적절한 연극이다. 그리하여 학생들은 동물들의 특성과 활동영역을 자연스럽게 이해할 것이다. 봄은 식물과 동물들의 생태변화를 통해서 서서히 우리에게 다가오기 때문에 신학기를 맞은 학생들에게 “Baby Animals”는 쉽게 접할 수 있는 연극이다.
Baby Animals (track 12)
목적: ① 엄마 동물과 아기 동물의 이름 알기 ② 각 동물이 사는 장소 알기
준비물: Puppet 또는 동물그림
활동구분
|
활동내용
|
활동목적
|
예비활동
|
<아기 동물과 엄마동물 이름 알려주기>
T: What is this?
S: That is a pony.
T: Mommy is horse and baby is pony.
위와 같은 문장을 사용하여 다음의 동물들 이름을 알려준다.
Duckling – Duck
Lamb – Sheep
Piglet – Pig
Chick – Hen
Puppy – Dog
Calf – Cow
Kitten – Cat
<What do they do?>
T: This is a mother horse and this is a baby pony.
What do they do?
S: They gallop in the field.
T: This is a mother duck and this is a baby duckling.
What do they do?
S: They paddle in the water.
T: This is a mother hen and this is a baby chick.
What do they do?
S: They peck on the ground.
T: This is a mother dog and this is a baby puppy.
What do they do?
S: They run around in a farm.
T: This is a mother cow and this is a baby calf.
What do they do?
S: They eat the hay in the barn.
T: This is a mother cat and this is a baby kitten.
What do they do?
S: They sleep on the couch.
|
- 그림을 보여주며 엄마동물과 아기 동물의 크기와 모습이 다르다는 것을 인식 시킨다.
- 엄마동물과 아기동물의 이름이 다르다는 것을 인식시켜준다.
|
본 활동
|
<노래하며 활동하기>
<안무>
첫 마디 – 손을 입 주위로 갖다 대며 누구를 부르듯이
둘째 마디 – 손을 이마 위로 갖다 대며 찾듯이
|
|
사후활동
|
<복습> 예비활동 반복
<평가> 소리를 듣고 그림 인식하기
T: What is this?
S: That is a pony.
T: What is mommy’s name?
S: Mommy’s name is horse.
다른 동물도 위와 같이 평가를 한다.
<정리>
T: 선영, pick up the calf and put it into the box, please.
(같은 방법으로 다른 동물들을 정리한다.)
|
|
이와 같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤에 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해서 그들이 했던 활동에 대해 서로 표현하도록 한다. 연극은 모두 8장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 등장인물들은 교사의 의향에 따라서 결정한다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다는 교사가 대사 CD를 들려주거나 직접 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.
Baby Animals
Scene 1:
A: Baby pony, do you know where your mother horse is?
B: Yes, I know where she is. My mother horse is in the field.
A: What is your mother horse doing now?
B: She is galloping around.
Scene 2:
C: Baby lamb, do you know where your mother sheep is?
D: Yes, I know where she is. My mother sheep is on the hill.
C: What is your mother sheep doing now?
D: She is eating green grass.
Scene 3:
E: Baby chick, do you know where your mother hen is?
F: Yes, I know where she is. My mother hen is in the yard.
E: What is your mother hen doing now?
F: She is pecking at the rice.
Scene 4:
G: Baby calf, do you know where your mother cow is?
H: Yes, I know where she is. My mother cow is in the barn.
G: What is your mother cow doing now?
H: She is eating yellow hay.
Scene 5:
I: Baby duckling, do you know where your mother duck is?
J: Yes, I know where she is. My mother duck is in the pond.
I: What is your mother duck doing now?
J: She is paddling around.
Scene 6:
K: Baby piglet, do you know where your mother pig is?
L: Yes, I know where she is. My mother pig is in the yard.
K: What is your mother pig doing now?
L: She is swimming in the mud.
Scene 7:
M: Baby puppy, do you know where your mother dog is?
N: Yes, I know where she is. My mother dog is in the park.
M: What is your mother dog doing now?
N: She is running with a boy.
Scene 8:
I: Baby kitten, do you know where your mother cat is?
J: Yes, I know where she is. My mother cat is in the room.
I: What is your mother cat doing now?
J: She is sleeping on the couch.
.
다음 호에는 “음악영어연극(23)”을 논의합니다.