[기사입력일 : 2015-07-16 16:17]
IEC Music English 교수법의 단계별 지도



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‘음음악영어 연극수업(24)’

 

Color Land (2)

주제: 등장인물의 외적 모습과 내적 모습을 그림으로 표현하기

목적: 각 등장인물의 특성을 파악하고 학생들의 표현력과 상상력을 발달시키기

활동구분

활동내용

활동목적

예비활동

활동 1: 등장인물 소개

<이름 말하기>

T: Everybody stand up. 1,2,3,4, everybody hold hands. Make a big circle. Make a small circle. Make a medium circle. Make a small circle and sit down on the floor. Everybody watch me. "Tap, clap, thumb thumb." (무릎치고, 손뼉치고, 엄지를 차례로 보이기)

S: Tap, clap, thumb, thumb.

T: "I am Susan. Who are you?"

(♩♩♩♩|♩♩♩-) (수잔 그림을 보이며)

S: I am Johnny. Who are you? (쟈니 그림을 보이며)

T: "I am Yellow. Who are you?"

(♩♩♩♩|♩♩♩-) (다른 색상도 이런 방식으로)

S: I am Red. Who are you?

<보드에 그림 붙이기>

T: Listen and get who it is. "I am a little girl. I have a pretty face. I love to draw pictures." Who am I?

S: You are Susan.

T: Listen and get who it is. "I am little boy. I have a handsome face. I love to make colors." Who am I?

S: You are Johnny.

T: Listen and get who it is. "I am color of snow. I am  clever. I help my friends." Who am I?

S: You are White.

(다른 색상도 이와 같은 방식으로 한다.)

<그림 그리기>

① 색연필 나누어주기

T: What color do you want? (1가지 색상을 사용할 때)

S: I want orange. (다른 색상도 같은 방식)

T: What color do you want? Choose four colors.

(4가지 색상을 사용할 때)

S: I want blue, red, purple, and green.

② 네모 칸에 그림 그리기와 이름 쓰기

T: Everybody, turn to page 27. Speak after me.

"These are box 1, box 2, and box 3."

S: These are box 1, box 2, box 3.

T: For box number 1, "I am a little girl."

Whom do you want to draw?

S: We want to draw a little girl.

T: For box number 2, "I have a pretty face."

What do you want to draw?

S: We want to draw a pretty face.

T: For box number 3, "I love to draw pictures."

What do you want to draw?

S: We want to draw a picture.

T: Who am I?

S: You are Susan.

T: You are right.

Write down "Susan" on the blank spaces.

(Johnny도 같은 방식으로 한다.)

T: Everybody, turn to page 28. Speak after me.

"These are box 1, box 2, and box 3."

S: These are box 1, box 2, box 3.

T: For box number 1, "I am a color of snow."

What do you want to draw?

S: We want to draw snow.

T: For box number 2, "I am clever."

What do you want to draw?

Clever people like to take notes.

S: We want to draw a notebook and a pencil.

T: For box number 3, "I help my friends."

What do you want to draw?

A friend fell down on the ground.

S: We want to draw me and a fallen friend.

T: Who am I?

S: You are White.

T: You are right.

Write down "White" on the blank spaces.

(다른 색상도 같은 방식으로 한다.)

활동 2: 가장 좋아하는 색깔

<게임하기>

T: What is your favorite color?

“Tap, clap, thumb, thumb." 게임하기

“I like yellow what color do you like?”

S: “I like purple what color do you like.”

T: “Purple is my favorite color. What about you?"

S: "Red is my favorite color. What about you?"

(각 학생이 좋아하는 색깔을 말하며 게임을 한다.)

<좋아하는 색깔 그림 그리기>

S: My favorite color is blue.

T: Blue is the color of deep ocean. Blue is lazy.

Blue's best friend is purple.

(자기가 좋아하는 색상의 특징을 말하고 p 31에다 그림을 그린다.)

(pass 게임으로 색연필을 정리한다.)

활동 3: 등장인물 분류하기

<등장인물 알기>

T: Everybody, watch me. Who is this?

Is this color, human or nature?

S: That is color. (분리를 해서 보드에 붙인다.)

T: Everybody, watch me. Who is this?

Is this color, human or nature?

Color? No. Nature? No.

S: That is human.

T: You are right. How about this?

Is this color, human or nature?

(이런 식으로 다른 것들도 분류를 한다.)

<등장인물이 되어보기>

T: 진영, who do you want to be?

진영: I want to be Susan.

T: What is Susan? Is Susan color, nature, or human?

진영: Susan is human.

T: Here you go.

S: Thank you, teacher. (다른 학생도 이와 같이)

<구두로 게임하기>

T: "Tap, clap, thumb, thumb."

"I am Susan . I am human.

S: I am Mr. rain. I am nature.

<그림 그리기>

T: Everybody, turn to page 32. Watch me!

Look at your book. There are Colors, Nature, and Human.

Where do you belong to?

Blue: I belong to Colors. (다른 학생도 각자 말한다.)

T: Draw your character where you belong to.

S: Can I borrow pencil, please?

T: Here you go.

S: Thank you, teacher.

T: Everybody, draw your character.

S: Yes, teacher.

활동 1:

* 등장인물 소개하기

* 등장인물의 성격을 그림으로 표현하기

* 영어활용하기

 

활동 2:

* 색깔 게임하기

* 색깔의 성격을 그림으로 표현하기

* 영어활용하기

 

활동 3:

* 등장인물 분류하기

* 등장인물의 성격을 그림으로 표현하기

* 영어활용하기

본 활동

위의 활동을 가지고 연습하기

* 게임과 활동

사후활동

<복습>

예비활동에서 배운 것을 복습한다.

<평가>

다음의 지시어를 사용해 복습한 내용을 평가한다.

T: I say and you act.

(교사가 말하고 학생이 행동한다.)

T: I act and you say.

(교사가 행동하고 학생이 말한다.)

<정리>

T: Everybody, close your book. Bring your book to me.

(교사가 책을 보관하고 있을 경우)

S: Here you go, teacher.

T: Pass your color pencils to your friend.

"Pass and pass." "수연, put them into the pencil case."

(맨 마지막 학생이 색연필을 정리한다.)

T: Who has Johnny?

S: I do.

T: Who has nature?

S: I do.

(등장인물들을 보드에 붙인다.)

* 복습

* 평가

* 소품 정리

 

모든 영어뮤지컬이 그렇겠지만 특별히 “Color Land”는 단순히 공연만을 위해서 존재하지 않는다. 그것을 어떻게 지도하느냐에 따라 학생들의 영어교육과 음악교육 그리고 다른 교과목과의 상호적인 교육을 진행할 수가 있다. 지난 주에 등장인물을 신체로 표현하면서 인식했다면 이번 주에는 등장인물들의 성격을 그림으로 표현하도록 한다. 직접 연습으로 들어가기 전에 미리 이러한 활동을 하는 것은 학생들이 자신의 역할뿐만 아니라 다른 친구들의 역할을 충분히 이해하려고 노력하게 된다. 그들의 노력은 표현력과 상상력을 발달시키는데 동기를 부여할 것이다. 이러한 활동을 모두 영어로 표현하는 동안 학생들은 또한 영어에 대한 부담이나 두려움을 갖지 않을 것이다.

 

 

 

 

 

 

 

 





[기사입력일 : 2015-07-16 16:17]
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