[기사입력일 : 2015-07-16 17:36]
IEC Music English 교수법의 단계별 지도



‘음악영어 연극수업(25)’

 

 

Color Land (3)

워크북 lesson (줄거리 소개)

주제: 줄거리에 대한 이해

목적: 줄거리의 사건발생, 전개, 결말을 자연스럽게 이해하기

준비물: 다양한 색깔의 스카프, 고깔모자, 목걸이 중의 한 가지

 

활동구분

활동내용

활동목적

예비활동

활동 1: 등장인물 정하기

<색상의 이름 말하기>

T: Who is this?

S: That is Orange. (모든 색상을 말한다.)

<등장인물의 특성말하기>

T: There are Red, Orange, Yellow, Green, Blue, Purple, Pink, Black, and White at the Color Land.

T: Who is this?

S: That is Red. Red is color of strawberry.

Red is smart. Red says, "I know many things."

T: Who is this?

S: That is Orange. Orange is color of orange.

Orange is kind. Orange says, "Everybody likes me."

T: Who is this?

S: That is Yellow. Yellow is color of lemon.

Yellow is sporty. Yellow says, "I like sports."

T: Who is this?

S: That is Green. Green is color of leaves.

Green is tough. Green says, "I am not scared of anything."

T: Who is this?

S: That is Blue. Blue is color of ocean. Blue is lazy.

Blue says, "I don't want to move."

T: Who is this?

S: That is Purple. Purple is color of grapes.

Purple is shy. Purple says, "I can't speak loud."

T: Who is this?

S: That is Pink. Pink is color of flower.

Pink is snobby. Pink says, "I am a princess."

T: Who is this?

S: That is White. White is color of snow.

White is clever. White says, "I help my friend."

T: Who is this?

S: That is Black, Black is color of chocolate.

Black is angry. Black say, I don't like friends.

활동 2: 사건 전개하기

<사건 발생>

T: Everybody, stand up. 1,2,3,4, everybody hold hands.

Let's make a big circle. Let's make a small circle. Let's make a medium circle.

T; Black was so jealous(팔짱을 끼고 질투하는 표정으로). Black made all the colors black(다른 색상친구에게 black을 칠하며). All colors are sad.

<등장인물의 성격 표현하기>

T: Teacher first and then your turn. Black was so jealous.

S: Black was so jealous.

T: Black made all the colors black.

S: Black made all the colors black.

T: All colors are sad.

S: All colors are sad.

T: Susan and Johnny come to the colors.

They say, "We will help you." "We will help you."

S: "We will help you." "We will help you."

<사건 결말>

대사에 맞는 동작 1

T: Watch me. Come, come(두 팔을 아래로 함께 내리면 서 두 발을 차례로 바닥에 친다.)

Rain(내렸던 두 팔을 함께 머리 위로 올려 뻗친다.)

Come, come Rain. Come, come Rain. Come, come Rain.

② 대사에 맞는 동작 2

T: Come down and(두 팔을 위에서 아래서 힘차게 내리고 큰 동작으로 다시 위로 밀어내며 두 무릎을 굽힌다.)

wash me away(위에서 아래로 팔을 작게 내렸다가 다시 위로 밀어낸다.) Come down and wash me away.

Come down and wash me away.

③ 대사에 맞는 동작 3

T: Everybody, turn to the left. Wash your friends. (두 손바닥을 펴서 친구의 등을 문지르며) Wash your friends. Wash your friends. Everybody, turn to the right. Wash your friends. Wash your friends. Wash your friends.

I am washed(몸을 만지면서). I am washed.

<Rain Dance 배우기>

T: Come, come Rain. (동작과 함께 4번을 반복)

S: Come, come Rain. (동작과 함께 4번을 반복)

T: Come down and wash me away.

(동작과 함께 4번 반복)

S: Come down and wash me away. (동작과 함께 4번 반복)

T: Wash your friends. (동작과 함께 왼쪽에서 4번 한 다음 오른쪽에서 4번 반복)

S: Wash your friends. (동작과 함께 왼쪽에서 4번 한 다음 오른쪽에서 4번 반복)

Everybody, turn to the left. Wash your friends. (두 손바닥을 펴서 친구의 등을 문지르며) Wash your friends. Wash your friends. Everybody, turn to the right. Wash your friends. Wash your friends. Wash your friends. Wash your friends.

I am washed(몸을 만지면서). I am washed.

④ 사건 해결

T: Everybody, let's go to Black.

S: Let's play together.

Black: Okay.

A: Wow! Everybody is happy.

활동 1:

<등장인물 정하기>

* 색상이름 말하기

* 인물의 특성말하기

 

활동 2:

<사건 전개하기>

 * 사건 발생을 표현

 * 인물성격 표현하기

 * 사건결말을 표현

 - 대사에 맞는 동작

 - 댄스 배우기

 * 사건 해결 표현

본 활동

위의 활동을 가지고 게임을 하기

* 게임과 활동

사후활동

<복습>

예비활동에서 배운 것을 복습한다.

<평가>

다음의 지시어를 사용해 복습한 내용을 평가한다.

T: I say and you act. (교사가 말하고 학생이 행동한다.)

T: I act and you say. (교사가 행동하고 학생이 말한다.)

<정리>

T: 지영, can you be my helper?

지영: Yes, I can.

T: Put the scarves into the basket.

* 복습

* 평가

* 소품 정리

 

2주에 걸쳐서 등장인물의 성격을 신체로, 그림으로 표현해 보았기 때문에 학생들은 인물들에 대해 어느 정도 친숙한 느낌을 갖게 될 것이다. 그렇다면 이제 연극의 줄거리를 재미있는 게임과 댄스를 통해 인식하도록 도와줄 단계이다. 각 인물들이 어떻게 사건을 전개시키고 이끌어가는지를 알기 위해 줄거리의 특정부분을 댄스와 게임으로 표현해보는 것은 매우 중요하다. 왜냐하면 학생들은 극의 구성에 대해 마음으로 큰 그림을 그리면서 스스로 참여하려는 의지를 보일 것이기 때문이다. 여기서는 교사가 각 인물의 모델이 되어서 학생들에게 직접 보여주는 것이 중요하다.

 

 

 

 

 

 





[기사입력일 : 2015-07-16 17:36]
업계소식 한국팬플룻오카리나 강사협회 행사(공연)
상호 : 시사음악신문 / 대표 : 조오정 / 사업자 등록번호 : 105-08-69218 / 주소 : 서울특별시 마포구 마포대로 127 (공덕동 풍림 VIP빌딩 1102호)
TEL : 02-706-5653 / FAX : 02-706-5655 / Email : cho5jung@hanmail.net
copyright(c) 2013 시사음악신문All Rights Reserved.