[기사입력일 : 2017-07-13 16:45]
IEC Music English 교수법의 단계별 지도



음악영어 연극수업(47)

 

Treasure Island학생들이 화책에서 읽었던 내용이나 아니면 영상으로 보았던 장면들을 직접 노래와 행동으로 표현해 볼 수 있는 연극이다. 특히 그것은 학생들의 상상력과 창의력을 자극시켜주고 재미를 더해주기 때문에 영어어휘를 익히는데도 많은 도움을 준다. 사실 보물섬의 소재는 언제 어디서나 쉽게 접하게 되지만 매번 재미와 스릴을 제공해주어서 연극의 소품으로 사용하기에 부족함이 없다. 다음의 실기자료에는 3가지 종류의 활동이 제공되어 있으니 연극을 하는 학생들의 나이나 수준에 맞추어 교사가 선택하면 된다.

 

Treasure Island (track 35)

 

재료: egg shakers, finger cymbals, hula-hoop, cheerleading pompoms

목적: ① 기본 박과 세분 박 연주하기 ② 보물섬 활동에 필요한 용어 익히기

활동구분

활동내용

활동목적

 

예비활동

<활동 1>

T: Everybody, stand up. Let’s hold hands together. Make a big circle. Make a small circle and sit down on the floor.

T: I know it. I know treasure. (손가락을 머리에 대면서)

S: I know it. I know treasure.

T: I find it. I can find it. (손바닥을 이마에 대면서)

S: I find it. I can find it.

<활동 2>

T: What are these?

T/S: Those are finger cymbals.

T: Say, “Can I have finger cymbals, please?”

S: Can I have finger cymbals, please?

T: Here you go.

S: Thank you.(shaker 같은 방법으로 나누어 준다.)

T: Let’s play finger cymbals like this.

(기본박/Du에 맞춰 심벌즈의 끝을 스치듯이 부딪힌다.)

T: Let’s play egg shakers like this.

(세분박/Du Ta De Ta에 맞춰 에그 쉐이커를 흔든다.)

S: (학생들은 교사의 어휘와 활동을 그대로 반복한다.)

T: Let’s play together. (심벌즈와 쉐이커를 함께 연주)

<활동 3>

T: Let’s make a treasure island. (후프를 바닥에 놓는다)

T: What is this?

S: That is a cheerleading pompom.

T: Let’s pretend that pompoms are treasures.

This is a silver treasure. This is a gold treasure. Let’s put the treasures in the island. Let’s count.

T/S: (실버와 골드 응원솔을 훌라후프에 하나씩 넣는다.)

T: Everybody, stand up and make a big circle.

Let’s find the treasures.

(가사에 맞는 동작으로 이동 공간을 걸으면서 노래한다)

T: This is a map. (지도를 학생들에게 보여준다.)

Let’s go to the treasure island in ten counts.

T/S: Wow! I found it. I found the treasures.

(후프 안에 있는 팜팜을 하나씩 들어 서로 보여준다.)

 

  • 기본 박과 세분 박으로 악기를 연주하기

 

  • 영어어휘에 맞는 동작배우기

 

  • 물섬에서 보물을 찾기

 

본 활동

위의 활동 중 하나를 선택하여 율동하며 노래한다.

노래와 율동

 

사후활동

<복습>: 예비활동 반복

<평가 1>: I say and you act. I act and you say.

<평가 2>

T: What is this? S: That is a map.

T: What are these? S: Those are treasures.

T: What is this? S: That is a map.

(이런 방식으로 지문을 듣고 그림을 지적한다.)

<정리>

T: How many treasures do we have? Let’s count.

(보물을 박스에 넣으면서 숫자를 센다.)

T: Who wants to be my helper? S: I do.

T: This is for you. (보물 상자를 학생에게 준다.)

Let’s put the treasures and treasure island away.

(훌라후프와 응원 솔을 정리한다.)

 

  • 복습

 

  • 평가

 

  • 정리

 

이와 같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤에 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해서 그들이 했던 활동에 대해 서로 표현하도록 한다. 연극은 모두 8장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 등장인물들은 교사의 의향에 따라서 결정한다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다는 교사가 대사 CD를 들려주거나 직접 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.

 

Treasure Island

 

Scene 1:

A: Do you know what Treasure Island is?

B: Yes, I do. It's an island where treasures are buried or hidden.

 

Scene 2:

A: You are right. That's why pirates seek for the Island, because they are looking for treasures and jewels.

 

Scene 3:

C: What kind of treasures are there?

D: Maybe there are gold, silver, and jewels.

 

Scene 4:

E: What kinds of jewels are there?

F: Maybe there are diamond rings, necklaces, bracelets which are made of valuable jewels.

 

Scene 5:

G: Let's pretend that we are pirates who are looking for the Treasure Island.

All: Yeah, that sounds fun!

 

Scene 6:

I: We are pirates and we know where the Treasure Island is located.

All: We are pirates and we know where the Treasure Island is located.

 

Scene 7:

A: We can find the treasures that can make us rich.

All: We can find the treasures that can make us rich.

 

Scene 8:

B: We will be rich, but not like Scrooge.

We will help the sick and the poor with our treasures.

All: We will be rich, but not like Scrooge.

We will help the sick and the poor with our treasures.

 

(이헬렌 소장 약력)

 

미국 뉴저지 William Paterson University 음악교육 전공, 학사

미국 캘리포니아 Hope International University 지휘 전공, 석사

단국대학교 영어영문학 전공, 문학박사

연세대학교 평생교육원 책임강사

백석문화대학 출강

IEC Music English 연구소장

고든 음악협회 고문

동원대학교 교양과 교수





[기사입력일 : 2017-07-13 16:45]
업계소식 한국팬플룻오카리나 강사협회 행사(공연)
상호 : 시사음악신문 / 대표 : 조오정 / 사업자 등록번호 : 105-08-69218 / 주소 : 서울특별시 마포구 마포대로 127 (공덕동 풍림 VIP빌딩 1102호)
TEL : 02-706-5653 / FAX : 02-706-5655 / Email : cho5jung@hanmail.net
copyright(c) 2013 시사음악신문All Rights Reserved.