[기사입력일 : 2018-04-12 18:49]
IEC Music English 교수법의 단계별 지도
‘음악영어 연극수업 (56)’


Morning Activity는 아침에 일어나서 하루의 일과를 시작하기 전에 혹은 저녁에 잠자리에 들기 전에 일상적으로 반복해서 하는 활동을 표현한 것이다. 그러므로 이 연극은 이러한 활동을 영어로 학습하기 위한 단계로 수업시간에 지도할 수도 있거나 아니면 연극의 어느 부분에서 활용할 수도 있다. 우선 학생들은 그 활동내용을 친밀하게 받아들이기 때문에 영어로 표현하는 것에 부담을 느끼지 않을 것이다.

 

Morning Activity (Chant) track 3

 

목적: 동사 wash, brush, drink, wipe, kiss 알기 아침에 일어나서 하는 활동 배우기

준비물: 활동과 연관된 Cards

활동

구분

활동내용

활동목적

 

예비

활동

<카드 나눠주기>

 

T: What is this?

S: That's a tooth brush.

T: What do you do with a tooth brush?"

S: I brush my teeth.

* 나머지 카드도 이와 같이 활동

 

<활동흡수>

Sleep ~ andwakeup.

Wash your face; wash, wash, wash

Brush your teeth; chicka-chika-chika

Drink your milk; gulp, gulp, gulp and wipe

Kiss your mom; kiss, kiss, kiss

 

 

  • 알기

 

  • 관련된 명사 알기

 

 

본 활동

챈트에 맞추어 율동 한다.

< 챈트 하기 >

 

사후

활동

<복습> 예비활동의 동사활동을 반복한다.

<평가> 예비활동의 내용을 평가한다.

I say and you act.

I act and you say.

 

<사후평가 1> 교사가 말하면 아이들은 동사들을 행동한다.

 

 

  • (1)

 

  • (2-4)

 

 

이와 같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤에 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해서 그들이 했던 활동에 대해 서로 표현하도록 한다. 연극은 8 장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 등장인물들은 교사의 의향에 따라서 결정한다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다는 교사가 대사 CD를 들려주거나 직접 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.

Morning Activity

 

Scene 1:

A: When you wake up in the morning, what do you do first?

B: When I wake up in the morning, I wash my face.

A: That's why your face always looks clean.

 

Scene 2:

C: I don't like to brush my teeth. Do you brush your teeth every day?

D: Of course I do. I always brush my teeth. So my teeth look clean.

 

Scene 3:

E: After running, I usually drink water. What about you?

F: After running, I drink water too. But when I'm tired, I drink a glass of warm milk.

E: That's good for you.

F: I know.

 

Scene 4:

G: After drinking milk, do you wipe your mouth?

H: Yes, I do. You know, if I don't wipe my mouth, I will have a white mustache.

G: Ooh! That will be funny!

H: Sure, it will be.

 

Scene 5:

I: When you go to bed, what do you do first?

J: I change into my pajamas. Do you change into your pajamas?

I: Yes, I do.

 

Scene 6:

K: Before sleeping, do you read a book or listen to music?

L: I usually read a book. How about you?

K: I do nothing but only count numbers until I go to sleep.

 

Scene 7:

L: What time do you sleep?

M: I sleep at about nine thirty. How about you?

L: I sleep around ten.

 

Scene 8:

M: Does your mom give you a kiss every night?

N: No, not really because my mom works really late.

M: I give my mom a kiss every night, and she is happy when I give her a kiss.

 

이헬렌 소장 약력

미국 뉴저지 William Paterson University 음악교육 전공, 학사

미국 캘리포니아 Hope International University 지휘 전공, 석사

단국대학교 영어영문학 전공, 문학박사

전 연세대학교 평생교육원 책임강사

전 백석문화대학 출강

IEC Music English 연구소장

현 고든 음악협회 고문

현 동원대학교 교양과 교수





[기사입력일 : 2018-04-12 18:49]
업계소식 한국팬플룻오카리나 강사협회 행사(공연)
상호 : 시사음악신문 / 대표 : 조오정 / 사업자 등록번호 : 105-08-69218 / 주소 : 서울특별시 마포구 마포대로 127 (공덕동 풍림 VIP빌딩 1102호)
TEL : 02-706-5653 / FAX : 02-706-5655 / Email : cho5jung@hanmail.net
copyright(c) 2013 시사음악신문All Rights Reserved.