“Morning Activity”는 아침에 일어나서 하루의 일과를 시작하기 전에 혹은 저녁에 잠자리에 들기 전에 일상적으로 반복해서 하는 활동을 표현한 것이다. 그러므로 이 연극은 이러한 활동을 영어로 학습하기 위한 단계로 수업시간에 지도할 수도 있거나 아니면 연극의 어느 부분에서 활용할 수도 있다. 우선 학생들은 그 활동내용을 친밀하게 받아들이기 때문에 영어로 표현하는 것에 부담을 느끼지 않을 것이다.
Morning Activity (Chant) track 3
목적: ① 동사 wash, brush, drink, wipe, kiss 알기 ② 아침에 일어나서 하는 활동 배우기
준비물: 활동과 연관된 Cards
활동
구분
|
활동내용
|
활동목적
|
예비
활동
|
<카드 나눠주기>
T: What is this?
S: That's a tooth brush.
T: What do you do with a tooth brush?"
S: I brush my teeth.
* 나머지 카드도 이와 같이 활동
<활동흡수>
Sleep ~ andwakeup.
Wash your face; wash, wash, wash
Brush your teeth; chicka-chika-chika
Drink your milk; gulp, gulp, gulp and wipe
Kiss your mom; kiss, kiss, kiss
|
|
본 활동
|
챈트에 맞추어 율동 한다.
|
< 챈트 하기 >
|
사후
활동
|
<복습> 예비활동의 ‘동사활동’을 반복한다.
<평가> 예비활동의 내용을 평가한다.
I say and you act.
I act and you say.
<사후평가 1> 교사가 말하면 아이들은 동사들을 행동한다.
|
|
이와 같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤에 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해서 그들이 했던 활동에 대해 서로 표현하도록 한다. 연극은 8 장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 등장인물들은 교사의 의향에 따라서 결정한다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다는 교사가 대사 CD를 들려주거나 직접 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.
Morning Activity
Scene 1:
A: When you wake up in the morning, what do you do first?
B: When I wake up in the morning, I wash my face.
A: That's why your face always looks clean.
Scene 2:
C: I don't like to brush my teeth. Do you brush your teeth every day?
D: Of course I do. I always brush my teeth. So my teeth look clean.
Scene 3:
E: After running, I usually drink water. What about you?
F: After running, I drink water too. But when I'm tired, I drink a glass of warm milk.
E: That's good for you.
F: I know.
Scene 4:
G: After drinking milk, do you wipe your mouth?
H: Yes, I do. You know, if I don't wipe my mouth, I will have a white mustache.
G: Ooh! That will be funny!
H: Sure, it will be.
Scene 5:
I: When you go to bed, what do you do first?
J: I change into my pajamas. Do you change into your pajamas?
I: Yes, I do.
Scene 6:
K: Before sleeping, do you read a book or listen to music?
L: I usually read a book. How about you?
K: I do nothing but only count numbers until I go to sleep.
Scene 7:
L: What time do you sleep?
M: I sleep at about nine thirty. How about you?
L: I sleep around ten.
Scene 8:
M: Does your mom give you a kiss every night?
N: No, not really because my mom works really late.
M: I give my mom a kiss every night, and she is happy when I give her a kiss.
이헬렌 소장 약력
미국 뉴저지 William Paterson University 음악교육 전공, 학사
미국 캘리포니아 Hope International University 지휘 전공, 석사
단국대학교 영어영문학 전공, 문학박사
전 연세대학교 평생교육원 책임강사
전 백석문화대학 출강
현 IEC Music English 연구소장
현 고든 음악협회 고문
현 동원대학교 교양과 교수