[기사입력일 : 2018-06-19 16:19]
IEC Music English 교수법의 단계별 지도



음악영어 연극수업 (58)’

 

Dreaming은 요람에서 잠자고 있는 아기를 위해 어린이들이 자장가를 불러주면서 조용하고 부드러운 분위기를 연출하는 연극이다. 요즘에는 과도한 게임이나 건강에 좋지 않은 음료와 음식으로 인해 대부분의 어린이들이 쉽게 흥분하여 소리를 크게 내고 감정을 조절하는 능력을 상실하는 경향이 있다. 이 연극은 절제된 감정으로 안정된 정서분위기에서 상대방을 배려하는 마음을 경험하도록 하기 때문에 음악과 영어의 학습에 매우 중요한 역할을 할 것이다.

 

Dreaming (track 23)

 

목적: ① 아기를 재우는 활동 ② 부드러운 음악적 느낌 흡수하기

준비물: 스카프, 완구인형

활동

구분

활동내용

활동목적

 

예비

활동

<자료 나누어주기>

T: What is this? S: That is a scarf.

T: What color do you want? S: I want red.

T: What animal do you want? S: I want a rabbit.

<아기 보살피기>

T: Fold your scarf like this. Let’s make a big triangle.

T: Pretend your animal is your baby.

Pretend your scarf is your baby’s blanket.

Lay your baby down on the blanket.

Hold your baby like this. Rock your baby gently.

Tap your baby nicely. Sing a lullaby song for your baby.

<아기 재우기>

T: Lay your baby on the floor. Lie down next to your baby.

Turn off the light. Let’s sing together a lullaby song for our baby softly. Say, “Good night baby.”

<아기 깨우기>

T: Let’s wake your baby up in five counts.

“1, 2, 3, 4, 5, wake up, wake up. It’s time to wake up, baby.”

“You did good job.” Stretch your baby’s arms. It’s time to exercise, one, two, one, two, one, two, one, two. “Put your baby away.” 이 때 두 명의 학생들을 선정해서 대화를 지도.

T: “Can you be my helper.” S: Yes, I can.

 

  • 아기를 돌보는 마음과 정서적인 안정감을 경험하기

 

  • 아기 재울 때의 영어어휘 익히기

 

  • 부드러운 음악적 감각 익히기

 

 

본 활동

노래에 맞추어 활동

노래와 활동

 

사후

활동

<복습> 예비활동을 반복한다.

<평가> 예비활동에서 했던 어휘들을 그룹으로 개별로 평가한다.

<정리하기>“See you next time.” 하며 아기와 스카프를 정리한다.

이 때 학생들 중 두 명을 선정하여 대화를 한다.

T: Can you be my helper? S: Yes, I can.

 

  • 복습/평가

 

  • 스카프와 인형을 정리

이같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해 그들이 했던 활동에 대해 표현하도록 한다. 연극은 7 장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 등장인물들은 교사의 의향에 따라 결정한다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다 교사가 대사 CD를 들려주거나 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.

 

Dreaming

 

Scene 1:

A: Hush, friends! My baby brother is sleeping in his cradle now.

B: He is smiling.

A: I think he is smiling in his dream.

 

Scene 2:

C: What kind of dream does he have?

D: Maybe, he is flying in his dream.

E: Maybe, the baby is floating around and around in his dream.

 

Scene 3:

F: When my baby sister sleeps, my mom always sings a lullaby song.

G: My mom also sings a lullaby song when my baby brother sleeps.

 

Scene 4:

A: That's sweet. Can you sing a lullaby song for my baby brother?

All: Sure! Let's sing together.

 

Scene 5:

B: It looks like the baby is going to wake in any moment.

C: You are right.

 

Scene 6:

D: I think that we sing the lullaby song too loudly.

E: I agree.

All: Oh no! What should we do? Is he going to cry?

 

Scene 7:

F: Let's try to sway the cradle gently.

G: And let's try to sing the lullaby song softly this time.

All: We agree.

 

 

 

 

 





[기사입력일 : 2018-06-19 16:19]
업계소식 한국팬플룻오카리나 강사협회 행사(공연)
상호 : 시사음악신문 / 대표 : 조오정 / 사업자 등록번호 : 105-08-69218 / 주소 : 서울특별시 마포구 마포대로 127 (공덕동 풍림 VIP빌딩 1102호)
TEL : 02-706-5653 / FAX : 02-706-5655 / Email : cho5jung@hanmail.net
copyright(c) 2013 시사음악신문All Rights Reserved.