[기사입력일 : 2018-10-19 13:31]
IEC Music English 교수법의 단계별 지도



 

음악영어 연극수업 (61)’

 

What Do You Want to Be? 연극은 다양한 직업의 특성과 활동에 대한 표현이다. 이것은 학생들이 평소에 호기심이 있고 재미있겠다고 여기는 일들이 직업이 될 수 있음을 알려준다. 그리고 또한 그러한 직업에 특정한 이름이 있다는 것도 학생들은 자연스럽게 배울 것이다. 음악과 함께 직업활동을 몸으로 표현하면 풍부한 상상력과 창의력이 발달될 것이다.

 

What Do You Want to Be? (track 33)

 

목적: 직업에 대하여 배우기되고 싶은 사람 알아보기 ③ 상호적인 활동을 통해 듣기, 말하기, 표현하기, 행동하기

준비물: 직업 그림

활동

구분

활동내용

활동목적

 

 

 

 

예비

 

활동

<활동 1: 흡수>

I am a little girl/boy.

I grow up, up, up, up…

I am a grown up!

<활동 2: 그림 보여주기>

T: Who is this? (S: He is a doctor.)

T: Who is this? (S: She is a teacher.)

T: Who is this? (S: He is a farmer.)

이런 식으로 다른 직업 사진들을 보여주며 이름을 익힌다.

<활동 3: 직업 선택하기>

What do you do? (I cure people. I am a doctor.)

What do you do? ( I teach students. I am a teacher.)

What do you do? ( I farm. I am a farmer.)

이런 식으로 다른 직업들도 선택해본다.

<활동 4: 일어서서 활동하기>

T: 1,2,3,4, everybody stand up.

Let’s pretend to be a doctor. (등등의 직업을 차례로 표현한다.)

 

  • 직업(선생님, 의사, 농부 등)에 대해 배우기

 

  • 상호적 활동 익히기

 

  • 직업 선택 해보기

 

 

본 활동

예비활동 중에서 하나를 선택하여 노래하며 활동한다.

노래와 활동하기

 

사후

 

활동

<예비활동 반복>

<질문>

T: Who is the doctor? S: I am.

<듣고 표현하기>

Be a little girl/Be a little boy.

Grow up, up, up, up.

You are a grown up.

Who do you want to be? (S: A doctor) 등등

 

  • 복습

 

  • 평가

 

  • 정리

이같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해 그들이 했던 활동에 대해 표현하도록 한다. 연극은 8장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 등장인물들은 교사의 의향에 따라 결정한다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다 교사가 대사 CD를 들려주거나 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.

 

What Do You Want to Be?

 

Scene 1:

Teacher: Let's talk about your future occupations.

A: What does occupation mean?

Teacher: Occupation is like a job. You can be farmer, policeman, teacher, or nurse.

 

Scene 2:

B: What kinds of occupations are there, teacher?

Teacher: There are many kinds of occupations in the world.

 

Scene 3:

C: I want to cure people who are sick when I grow up, teacher.

Teacher: Then, you can be a medical doctor.

 

Scene 4:

D: I want to build beautiful houses or buildings.

Teacher: You can be an architect.

 

Scene 5:

E: I want to study about space. What do I need to do?

Teacher: You can read books, and go to university to study more.

 

Scene 6:

F: I am interested in making delicious food.

When I grow up, I want to work at a hotel restaurant.

Teacher: Do you want to be a chef?

F: Yes!

 

Scene 7:

G: I want to be a nice mother when I grow up. Teacher, does mother have an occupation, too?

Teacher: Of course she does. You can be a house wife.

 

Scene 8:

Teacher: You can draw what you want to be when you grow up.

Children: Let's draw what we want to be when we grow up.

 

 

 

 

 

다음 호에는음악영어연극(62)”를 논의합니다.

http://musicenglish.co.kr/

 

이헬렌 소장 약력

 

미국 뉴저지 William Paterson University 음악교육 전공, 학사

미국 캘리포니아 Hope International University 지휘 전공, 석사

단국대학교 영어영문학 전공, 문학박사

전 연세대학교 평생교육원 책임강사

전 백석문화대학 출강

IEC Music English 연구소장

현 고든 음악협회 고문

현 동원대학교 교양과 교수





[기사입력일 : 2018-10-19 13:31]
업계소식 한국팬플룻오카리나 강사협회 행사(공연)
상호 : 시사음악신문 / 대표 : 조오정 / 사업자 등록번호 : 105-08-69218 / 주소 : 서울특별시 마포구 마포대로 127 (공덕동 풍림 VIP빌딩 1102호)
TEL : 02-706-5653 / FAX : 02-706-5655 / Email : cho5jung@hanmail.net
copyright(c) 2013 시사음악신문All Rights Reserved.