[기사입력일 : 2018-11-21 15:36]
IEC Music English 교수법의 단계별 지도



 

음악영어 연극수업 (63)’

 

Polly Put the Kettle On 연극은 날씨가 점점 추워지는 가을에 실내에서 친구와 차를 만들어 마시는 활동을 극화한 것이다. 사실 학생들은 어려서 이런 비슷한 소꿉놀이를 했던 기억을 많이 가지고 있을 것이다. 심지어 어른이 된 뒤에도 놀이에 필요한 작은 도구들을 보면 소중한 추억을 다시 한번

떠 올릴 것이다. 그렇기 때문에 연극을 소재로 사용한다면 학생들은 음악과 영어를 배우는데 매우 적극적으로 참여할 것이다.

 

Polly Put the Kettle On (track 31)

 

목적: 차 마시기 영어어휘 배우기 차 마시기 활동하기 음악과 영어를 조정하기

준비물: 주전자, 찻잔

활동

구분

활동내용

활동목적

 

 

 

 

예비

 

활동

T: Let’s drink some tea. Put the kettle on. Take off the kettle.

(Put on, take off 를 여러 번 반복한다.)

T: Do you want some tea?

S: Yes, we want some tea, teacher.

T: Pour the water into the tea cup. Stop!

(물이 다 차면 stop 이라고 외치게 한다.)

T: Be careful, it’s hot!

T: Do you want some sugar?

S: Yes, we want some sugar.

T: How many scoops do you want?

S: We want two scoops, teacher.

T: I’ll put two scoops of sugar into tea cup.

 

  • 차 마시기 영어어휘

배우기

 

  • 차 마시기 활동하기

본 활동

예비활동에서 배운 활동을 노래와 조정한다.

음악과 영어 조정

 

사후

활동

<평가> 듣기/행동하기, 보기/말하기

Put the kettle on.

Take off the kettle.

  • 복습
  • 평가
  • 정리

이같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해 그들이 했던 활동에 대해 표현하도록 한다. 연극은 10장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 등장인물들은 교사의 의향에 따라 결정한다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다 교사가 대사 CD를 들려주거나 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.

 

Polly, Put the Kettle On

 

Scene 1:

A: Let's have a tea time.

All: That's a good idea.

 

Scene 2:

B: We need to get ready for the tea time.

C: We need a set of tea cups and a kettle.

D: Don't forget the tea leaves.

E: That's right.

 

Scene 3:

F: What kind of tea leaves do you have?

G: There are green tea, jujube tea, ginseng tea, ginger tea, and cassia tea.

 

Scene 4:

A: We are ready to make some tea.

B: Yes, we are. How much water do we need?

C: It depends on the number of people we have.

 

Scene 5:

D: There are 7 of us, so we need water for 10 people.

E: Why do we need water for 10 people?

D: Because someone might want to drink some more.

E: Oh, I see. Then I will fill water into the kettle for 10 people.

 

Scene 6:

F: H, put the kettle on the gas stove.

H: How long do we have to wait for the water to boil?

A: We have to boil water until at 100℃ [100 degrees Celsius].

 

Scene 7:

B: I think the water is at 100℃ now.

All: Yes, it is.

C: Let's pour the water. Who wants to pour the water from the kettle to each cup?

D: I do.

 

Scene 8:

E: You have to be careful pouring the hot water.

D: Don't worry. I will be careful.

 

Scene 9:

F: Wait a minute. We forgot to put the tea bags into the cups.

G: You are right. Thank you for reminding me.

H: Everyone, choose your favorite tea bag and put it into your cup.

All: Okay. We did as you said.

 

Scene 10:

A: D, pour the hot water into our cups.

D: How much should I fill the cup?

E: You can fill two third of the cup.

D: Here is hot water.

F: I think everyone's cup is filled. Have a sip.

All: Hmm, the smell is good. Let's have a sip.

 

 

다음 호에는 음악영어연극(64) 논의합니다.

http://musicenglish.co.kr/

 

이헬렌 소장 약력

 

미국 뉴저지 William Paterson University 음악교육 전공, 학사

미국 캘리포니아 Hope International University 지휘 전공, 석사

단국대학교 영어영문학 전공, 문학박사

전 연세대학교 평생교육원 책임강사

전 백석문화대학 출강

IEC Music English 연구소장

현 고든 음악협회 고문

현 동원대학교 교양과 교수

 





[기사입력일 : 2018-11-21 15:36]
업계소식 한국팬플룻오카리나 강사협회 행사(공연)
상호 : 시사음악신문 / 대표 : 조오정 / 사업자 등록번호 : 105-08-69218 / 주소 : 서울특별시 마포구 마포대로 127 (공덕동 풍림 VIP빌딩 1102호)
TEL : 02-706-5653 / FAX : 02-706-5655 / Email : cho5jung@hanmail.net
copyright(c) 2013 시사음악신문All Rights Reserved.