[기사입력일 : 2019-10-30 17:23]
IEC Music English 교수법의 단계별 지도
‘음악영어 연극수업 (74)’


 

Halloween 연극은 10월 마지막 날에 행해지는 서양문화이다. 그러나 요즘은 전 세계에서 대중적으로 행사를 하기 때문에 어린이들에게는 달콤한 먹거리를 주지 않으면 휴지를 나무에 감아 놓거나 계란을 던지겠다는 의미로 Trick or treat. Candy please!” 라고 외치며 동네를 돌아다닌다. 이 때에 각 이웃들은 어린이들을 깜짝 놀라게 하기 위해 집안의 불을 모두 끄고 으스스한 장식이나 음악을 틀거나 앞 정원에 공동묘지 같은 것들을 설치하기도 한다. 하지만 이러한 틈을 타서 강도나 도둑들이 함께 어울리며 나쁜 일들을 계획할 수도 있기 때문에 상당한 주의가 필요하다. 교육기관에서 행사준비로나 연극 중에서 에피소드로 사용하면 학생들은 영어와 음악을 동시에 자연스럽게 접할 수 있다.

 

Halloween (track 29)

목적: ① 할로윈 문화를 경험하기 ② 할로윈 의상 알아보기 ③ 영어와 음악을 조정하기

준비물: ① 사탕바구니 ② 사탕 ③ 손전등

활동

구분

활동내용

활동목적

 

 

 

예비

활동

<활동흡수>

Tip toe, tip toe like this.

Knock on the door.

Make a scary sound ~ Oooh ~ Oooh ~

<드라마 활동 A- 쉬운 레벨>

S: Knock, knock, knock.

T: Who is it?

S: Trick or treat. Candy please!

T: Here you go.

S: Thank you. Happy Halloween!

<드라마 활동 B 조금 어려운 레벨>

T: This is a candy basket (bag).

Here you go.

S: Thank you.

T: Everybody, let’s go outside. (아이들은 교실 밖으로 나간다)

S: Knock, knock, knock.

T: Who is it?

S: Trick or treat. Candy please!

T: Here you go.

S: Thank you. Happy Halloween!

 

  • 활동흡수하기

 

  • 할로윈 문화를 경험하기

 

 

 

 

 

본 활동

불을 끄고 노래하며 활동한다.

  • 노래와 활동

 

사후

활동

<복습> 예비활동을 복습한다.

<평가>

“I say and you answer.” 교사가 말하면 학생은 대답한다.

“You say and I answer.” 학생이 말하면 교사가 대답한다.

  • 복습
  • 평가
  • 정리

이같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해 그들이 했던 활동에 대해 표현하도록 한다. 연극은 8장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 등장인물들은 교사의 의향에 따라 결정한다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다 교사가 대사 CD를 들려주거나 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.

Halloween

 

Scene 1:

Teacher: Let's talk about Halloween. What do you know about Halloween?

A: Halloween is on October 31st.

 

Scene 2:

C: When we go to a Halloween party, everybody wears a costume.

D: On the Halloween night, we visit houses in our town.

E: We knock on the door and shout "trick or treat."

F: And we get sweets like chocolates or candies from our neighbors.

 

Scene 3:

G: When we trick or treat, we need to bring the lamp, because it is dark.

H: You are right. People turn off all the lights to set a spooky mood. That's why the street is dark.

I: Some people sit quietly in front of the door without moving.

J: Yeah, I know. When we come near to the front door, they suddenly stand up and scare us.

 

Scene 4:

A: Trick or treating is fun. When I go trick or treating, I always bring a big basket to put candies in.

D: We meet many friends up and down the street. They hold big baskets too.

 

Scene 5:

E: Some people put on masks on their faces.

G: Yeah, they wear many different kinds of animal masks, like tiger, dragon, or sometimes Dracula.

 

Scene 6:

H: Sometimes you have to be careful with people who wear masks.

I: Why?

J: Because bad people also could hide their faces under the masks when they do something bad.

 

Scene 7:

Teacher: J is right. We have to be careful.

Halloween is one of the fun holidays, but some people use it in a bad way.

All: We'll be careful, teacher.

 

Scene 8:

E: I am going to put on the costume which I made it in class.

F: Me too. Friends, Thank you for making my costume.

All: You are very welcome. It's our pleasure.

 

 

 





[기사입력일 : 2019-10-30 17:23]
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