[기사입력일 : 2020-01-29 15:47]
IEC Music English 교수법의 단계별 지도



 

음악영어 연극수업 (77)’

 

Running 연극은 공간에서 달리기를 하다가 멈추라는 신호에 제대로 멈추지 못한 학생을 벌칙으로 우리에 가두어 두는 게임의 한 종류이다. 기본적으로 에너지가 왕성한 어린이들은 여유가 있는 공간이 있을 때 걷기보다는 뛰기를 더 선호한다. 이러한 특성을 활용하여 그들의 운동신경이나 순발력을 발전시키는 것은 물론 3박과 2박의 복합리듬을 활용하여 비정규적인 박동을 체험하는 것이 Running 연극에서 이루어진다. 먼저 틱탁 블록이나 리듬악기를 활용하여 박동의 리듬을 익히고 넓은 공간에서 몸 전체로 표현을 해보면 음악과 영어는 물론 마음과 정신 그리고 신체의 흐름을 자연스럽게 습득할 수가 있다.

 

Running (track 34)

목적: ① 공간활동을 해보기 ② 영어와 음악을 신체와 조정하기 ③ 호흡법배우기 ④ 리듬배우기

준비물: ① 틱탁블럭 ② 리듬악기

활동

구분

활동내용

활동목적

 

 

 

예비

활동

<악기 이름 알기>

T: What is this? S: That’s a tick-tock block.

<악기 연주 시범 보이기>

(교사는 틱탁 블록을 3박과 2박을 구분하여 연주한다.)

T: Listen to the sound of tick-tock block.

<악기 나줘 주기>

T: Say, “Can I have a tick-tock block, please?”

혹은 학생들이 Can I have a tick-tock block, please?

T: Why?

S: Because I want to play.

<악기 활동하기>

Play the tick-tock block and look around.

 

  • 틱탁 블록으로 다양한 소리를 표현하기

 

  • 3박과 2박의 리듬 익히기

 

  • 음악과 영어를 신체활동과 조정하기

 

 

본 활동

노래하며 활동

<1차 활동 - 자리에서 앉아서 악기 연주>

T: With music, play your tick tock block.

T: Put the tick tock block into the basket and stand up, please.

<2차 활동 일어서서 이동 공간에서 활동>

T: Make self-space. Running around and stop.

Look around and look around.

T: Make two people for one group.

T: Make three people for one group.

 

  • 노래와 활동

 

  • 앉아서 악기연주하기

 

  • 일어서서 신체활동하기

 

 

사후

활동

<호흡>: 솔페지 방법을 가지고 호흡을 한다.

T: Hands up! Ah! Eeh! Ee! Ooh! Uoo! Ah!

T: Make a big blow.

  • 복습
  • 신체활동 후 호흡을 조절하기

이같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해 그들이 했던 활동에 대해 표현하도록 한다. 연극은 8장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 등장인물들은 교사의 의향에 따라 결정한다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다 교사가 대사 CD를 들려주거나 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.

Running

 

Scene 1:

Teacher: Let's have a running game in the room.

A: What kind of game is that, teacher?

Teacher: While we are running, I am going to say 'stop' and then you are going to stop.

 

Scene 2:

B: If I don't stop, what are you going to do?

Teacher: You can't run any more. So you have to stay in the cage which is there.

Are you ready to join the game?

All: Yes, we are ready, teacher.

 

Scene 3:

Teacher: Okay, run everybody. I am going to catch you, now

All: Oh no! Teacher is catching us. Let's run.

 

Scene 4:

All: We are running around the room.

Teacher: Stop and look around who's there.

All: There is C running.

Teacher: Let's catch C and put her into the cage.

 

Scene 5:

Teacher: Let's do again. The cage is big enough to have you.

All: Oh no! Teacher is catching us. Let's run.

 

Scene 6:

All: We are running around the room.

Teacher: Stop and look around who's there.

All: There is D running.

Teacher: Let's catch D and put her into the cage.

 

Scene 7:

Teacher: Let's do again. The cage is still big enough to have you.

All: Oh no! Teacher is catching us. Let's run.

E: The teacher is running too fast. We are getting out of breath.

F: Don't worry, she is going to say stop.

 

Scene 8:

Teacher: Stop and look around who's there. There are E and F running.

Let's catch E and F. And put them into the cage, children.

E: Oh no! I didn't hear her voice.

F: Because when she said 'stop', we were talking with each other.

Teacher: F is right.

That's why you always have to listen to my voice when we have running game.

 

 

다음 호에는음악영어연극(78)”를 논의합니다.

http://musicenglish.co.kr/

https://cafe.naver.com/gordonmusic

 

이헬렌 소장 약력

 

미국 뉴저지 William Paterson University 음악교육 전공, 학사

미국 캘리포니아 Hope International University 지휘 전공, 석사

단국대학교 영어영문학 전공, 문학박사

전 연세대학교 평생교육원 책임강사

전 백석문화대학 출강

IEC Music English 연구소장

현 고든 음악협회 고문

현 동원대학교 교양과 교수

IEC Music English 작은도서관 관장





[기사입력일 : 2020-01-29 15:47]
업계소식 한국팬플룻오카리나 강사협회 행사(공연)
상호 : 시사음악신문 / 대표 : 조오정 / 사업자 등록번호 : 105-08-69218 / 주소 : 서울특별시 마포구 마포대로 127 (공덕동 풍림 VIP빌딩 1102호)
TEL : 02-706-5653 / FAX : 02-706-5655 / Email : cho5jung@hanmail.net
copyright(c) 2013 시사음악신문All Rights Reserved.