[기사입력일 : 2020-02-24 16:47]
IEC Music English 교수법의 단계별 지도



 

음악영어 연극수업 (78)’

 

Boom, Boom ain’t it Great to be Crazy! 연극은 다양한 악기를 동작으로 연주하면서 배경음악으로 실제 악기소리를 들려주는 형식으로 진행된다. 이때 무대를 이동하면서 활동하면 학생들은 음악과 동작의 조정능력을 갖게 된다. 그 뿐만 아니라 다양한 악기소리를 실제로 들으면서 동작을 하는 동안 그들은 자신들이 선호하는 악기를 정할 수도 있다. 당김음을 깜찍하게 표현하면 학생들은 훨씬 재미있는 리듬을 습득할 수 있다.

 

Boom, Boom aint it Great to be Crazy! (track 8)

목적: ① 악기를 상상하며 연주하기 ② 영어. 음악, 동작을 조정하기 ③ 당김음 리듬배우기

준비물: ① 드럼 ② 악기사진들

활동

구분

활동내용

활동목적

 

 

 

예비

활동

<악기 소개>

T: What is this? S: That’s a drum.

T: Drum goes, “boom, boom.”

T: What is this? S: That’s a guitar.

T: Guitar goes, “strum, strum.” 등 악기이름과 소리를 소개한다.

<악기 나줘 주기>

T: Everybody, line up here.

T: What instrument do you want?

S: I want guitar. 또는 Can I have a drum, please?

T: Go back to your seat

T: Put your instruments on the mat.

<예비 활동하기>

T: Watch me. (악기연주 하는 모습을 동작으로 표현한다.)

Play the drum – Boom, Boom

Play the guitar – Strum, Strum

Play the piano – Plink, Plank

Play the trumpet – Toot, Toot

Sing with microphone– La La

 

  • 드럼으로 기본 박 표현하기

 

  • 당기 음 리듬 익히기

 

  • 음악과 영어를 신체활동과 조정하기

 

 

본 활동

<노래와 활동>

Let’s play with music.”

중간에 각 악기가 소개되기 전에 교사는

What is it?”과 같은 멘트를 계속 말한다.

  • 앉아서 악기연주하기
  • 일어서서 신체활동하기

 

사후

활동

<악기를 거둬들일 때>

T: Who has the piano?

S: I do.

T: Everybody, the piano goes.

S: Plink- Plank

 

  • 복습

 

  • 평가

이같이 학생들에게 영어노래를 지도한 뒤 교사는 다음의 영어연극 대본을 활용해 그들이 했던 활동에 대해 표현하도록 한다. 연극은 8장면으로 구성되어 있고 각 장면에서 맨 왼편에 있는 등장인물들은 교사의 의향에 따라 결정한다. 대본을 먼저 학생들에게 나누어 주기보다 교사가 대사 CD를 들려주거나 읽어주면서 학생들에게 그 의미가 무엇인지 말하도록 하면 영어듣기와 영어말하기에 효과가 있다.

Boom, Boom Ain't It Great to be Crazy!

 

Scene 1:

A: You guys, do you know the song "Boom, Boom , Ain't It Great to be Crazy?"

All: Yes, we know it. It's one of traditional songs.

 

Scene 2:

B: Can we make a song by using the pattern of that title?

All: That sounds great.

 

Scene 3:

C: Let me do first.

"We are playing drums all day long. Boom, boom, ain't it great to be crazy?"

D: I will do the next.

"We are playing guitars all day long. Strum, strum, ain't it great to be crazy?"

 

Scene 4:

E: How about this.

"We are playing piano all day long. Plink, plank, ain't it great to be crazy?"

A: That's wonderful. What else is there to make?

 

Scene 5:

B: I have an idea.

"We are playing trumpets all day long. Toot, toot, ain't it great to be crazy?"

C: Let's put them all together into one song.

All: Yes, yes. Let's sing together.

 

Scene 6:

D: One, two, ready sing.

All: We are playing drums all day long. Boom, boom, ain't it great to be crazy?

We are playing guitars all day long. Strum, strum, ain't it great to be crazy?

We are playing piano all day long. Plink, plank, ain't it great to be crazy?

We are playing trumpets all day long. Toot, toot, ain't it great to be crazy?

 

Scene 7:

E: You guys, let's play instruments with that song.

All: That will be really fun.

 

Scene 8:

A: I will play the piano.

B: I will play the guitar.

C: I can play the drum.

E: I can play the trumpet.

All: As we sing the song, let's play our instruments.

 

다음 호에는음악영어연극(79)”를 논의합니다.

http://musicenglish.co.kr/

https://cafe.naver.com/gordonmusic

https://blog.naver.com/iecmusic

 

이헬렌 소장 약력

 

미국 뉴저지 William Paterson University 음악교육 전공, 학사

미국 캘리포니아 Hope International University 지휘 전공, 석사

단국대학교 영어영문학 전공, 문학박사

전 연세대학교 평생교육원 책임강사

전 백석문화대학 출강

IEC Music English 연구소장

현 고든 음악협회 고문

현 동원대학교 교양과 교수

IEC Music English 작은도서관 관장






[기사입력일 : 2020-02-24 16:47]
업계소식 한국팬플룻오카리나 강사협회 행사(공연)
상호 : 시사음악신문 / 대표 : 조오정 / 사업자 등록번호 : 105-08-69218 / 주소 : 서울특별시 마포구 마포대로 127 (공덕동 풍림 VIP빌딩 1102호)
TEL : 02-706-5653 / FAX : 02-706-5655 / Email : cho5jung@hanmail.net
copyright(c) 2013 시사음악신문All Rights Reserved.